OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi driver stadens medborgarkontor och tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. Vi ansvarar för samordningen av Göteborg Stads medborgarvittnen. Vi erbjuder konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. På vår förvaltning är vi drygt 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du jobba strategiskt med verksamhetsstyrning och utveckling? Nu söker vi en förvaltningscontroller med ansvar för stöd inom ledning, styrning och internkontroll.
Som förvaltningscontroller samordnar du förvaltningens övergripande processer såsom planering och uppföljning av verksamhetens budgetarbete med fokus på mål och uppdrag. Du har en viktig roll i förvaltningens utveckling och ditt arbete ska leda till att förbättra ledning och styrning genom ett aktivt kvalitetsarbete och arbete med verksamheternas processer.
Att som enda förvaltning i Göteborgs Stad arbeta mot två nämnder ställer särskilda krav på effektiva lednings- och stödprocesser och där har du en viktig roll.
Du arbetar på uppdrag av direktör och ingår i förvaltningsledningen. I ditt arbete ingår att samordna arbetet med beredning av strategiska frågor inför förvaltningsledningens möten. Du medverkar i förvaltningens samlade utvecklingsarbete i frågor som rör ekonomi och uppföljning och ansvarar för att kvalitetssäkra stadens styr- och ledningsprocesser samt att följa upp att förvaltningsledningens beslut blir genomförda.
Du är också förvaltningens kvalitetsansvariga. Det innebär att du tillsammans med förvaltningsledningen utvecklar kvalitetsarbetet samt kvalitetssäkrar stadens styr- och ledningsprocesser inom förvaltningen. I arbetet ingår även att omvärldsbevaka och hålla dig uppdaterad inom områdena ledning, styrning och internkontroll. En viktig del av ditt uppdrag är också att kommunicera gjorda analyser och påverka åtgärder inom organisationen så att förändring sker i önskad riktning.
Du stöttar förvaltningens chefer i arbetet med verksamhetsplanering och uppföljning, strategiska analyser och åtgärdsförslag för ständiga förbättringar. Du ansvarar för att planera och internt samordna detta arbete samt presentera resultat och statistik på olika nivåer i förvaltningen. I din roll är du även utredningsstöd till förvaltningens chefer samt upprättar utredningar och beslutsunderlag i förvaltningsövergripande frågor.
Du kommer också att arbeta stadenövergripande i frågor kring ledning och styrning samt delta i både interna och externa nätverk.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lägst en kandidatexamen på universitet/högskola inom ekonomi, offentlig förvaltning, samhällsvetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har flerårig erfarenhet av arbete som controller eller annan roll som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har också erfarenhet av arbete från en politiskt styrd organisation.
Vi vill att du tidigare har arbetat i en stödjande roll för lednings- och styrningsprocesser, främst mot planering och uppföljning. Du har också arbetat strategiskt med kvalificerad verksamhetsstyrning samt analys och uppföljning och har erfarenhet av att identifiera och analysera utvecklingsområden.
Att ha goda kunskaper i kommunal- och förvaltningslag är ett krav och även att ha goda IT- kunskaper, gärna i verktyg som används inom Göteborgs Stad såsom Stratsys och Nekksus. Har du arbetat inom Göteborgs Stad med liknande arbetsuppgifter är det också meriterande för tjänsten.
Som person är du strukturerad med hög grad av analytisk förmåga. Du har förmåga att identifiera utvecklingsbehov och bidrar med din kompetens till utveckling inom organisationen. Det är också viktigt att du är drivande och kan arbeta strukturerat med alla arbetsuppgifter. Du har en helhetssyn på ditt arbete och kan överblicka ditt eget ansvarsområde men också sätta verksamheten i ett större sammanhang. Du kan tänka strategiskt och har ett brett perspektiv på arbetsrelaterade frågor.
Du behöver trivas i en roll där du får möjlighet att arbeta självständigt och ta stort ansvar, samtidigt som du värdesätter och själv bidrar till ett bra samarbete inom verksamheten.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.
Stor vikt kommer att lägga vid personlig lämplighet
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.