Förvaltningscontroller

Arbetsbeskrivning

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor inom Göteborgs Stad är samlade i en gemensam förvaltning under Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Nämnden ansvarar för att upphandla, anordna, beställa och samordna arbetsmarknadspolitiska insatser och vuxenutbildning inom kommunal vuxenutbildning, svenska för invandrare och särskild utbildning för vuxna. Nämndens uppdrag ska bidra till en förbättrad integration i staden samt skapa möjligheter för medborgare i Göteborg att förstärka sin kompetens genom utbildning och/eller arbetsmarknadsinriktade insatser, benämnt det stegvisa jobb- och kunskapslyftet, som är en del i arbetet med social hållbarhet. Visionen är att skapa förutsättningar för göteborgaren att utveckla sig själv, sitt yrkesliv och sin livssituation.

Förvaltningens uppdrag är organiserat i Utbildnings-, Arbetsmarknads- och Vägledningsavdelningen. Det gemensamma för alla avdelningar är att de utgår från att stärka människor kompetens och drivkrafter samt matcha deras kunnande och talanger mot möjligheter på arbetsmarknaden eller till en ny nivå inom utbildningssystemet.
Stödavdelningarna Ekonomi/IT, Staben och Personal/information stödjer och bistår verksamheten och det förvaltningsinterna arbetet med olika kompetenser. Uppdraget utförs för närvarande av cirka 150 medarbetare, men beräknas vid utgången av 2016 vara runt 200.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten är knuten till Ledningsstaben som arbetar med att stödja förvaltningschefen och ledningsgruppens arbete i ledning, styrning och uppföljning av arbetet på hela förvaltningen. Härifrån görs bl.a. fördjupat analys-, -utrednings- och uppföljningsarbete. Som verksamhetscontroller är du direkt underställd stabschefen men fungerar som konsultativt stöd till såväl förvaltningschef och övriga chefer.

Som förvaltningscontroller ansvarar du för att med hjälp av Göteborgs Stads styr- och kvalitetsverktyg ge stöd till organisationen inom området ledning och styrning samt intern kontroll.. I rollen ingår att delta i stadens gemensamma nätverk för att utveckla och effektivisera styrning och ledning på förvaltningen. Arbetsuppgifterna innebär dessutom att ansvara för övergripande samordning och utveckling av förvaltningens budgetarbete, verksamhetsplan, uppföljningsrapportering samt att internt ge stöd i frågor som berör dessa områden.

Förbättringsarbetet på förvaltningen bedrivs i enlighet med leanmetodiken vilket innebär att mervärde skall skapas för medborgaren. I tjänsten ingår att stödja övriga förvaltningen i den praktiska tillämpningen av ”Lean”. I arbetet ingår även att stödja förvaltningsledningen med att formulera remissvar och tjänsteutlåtande. Arbetet innebär att du arbetar utifrån ett likabehandlingsperspektiv.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har rätt attityd för uppdraget i kombination med högskoleutbildning inom offentlig förvaltning eller motsvarande högskoleutbildning. Du har flera års erfarenhet av arbete med intern kontroll, processtyrning och kvalitetsarbete på strategisk nivå samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd verksamhet. Dessutom vill vi att du har övergripande kunskaper och gärna praktisk erfarenhet av leanarbete.

Som person har du en god förmåga att organisera, analysera, planera, prioritera och strukturera ditt arbete så att det blir proaktivt och långsiktigt. Du är drivande och säkerställer att tidsplaner följs. Databashantering och dokumentation ser du som en självklar del i ditt arbete vilket förutsätter att du uttrycker dig väl i tal och skrift med likabehandlingsperspektivet som grund. Du håller dig uppdaterad inom dina ansvarsområden. Du är pedagogisk och kommunikativ samt har en god analytisk förmåga i kombination med att se helheter. Det är viktigt att du trivs i en roll där du får möjlighet att arbeta självständigt och ta stort ansvar, samtidigt som du värdesätter och själv bidrar till ett bra samarbete inom verksamheten.

Andra beskriver dig som en person som har särskilt god förmåga att arbeta tillsammans med andra, är handlingskraftig och levererar kvalitet i tid.


ÖVRIGT
För att kunna leverera en verksamhet av hög kvalité arbetar vi aktivt med värderingsfrågor, arbetsmiljö och hälsa. Vi tror bland annat att olikheter i personalsammansättningen föder en bättre verksamhet.
I vårt arbete med en hållbar hälsa erbjuder vi medarbetarna en friskvårdstimme per vecka och subventionerade motionskort.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Christine Ericsson, personal- och informatio
031-368 30 22
Catarina Gustafsson, enhetschef Vägledningsenhet
031-368 31 06
Stabschef Kathrin Ahlstedt
073-0787741

Sammanfattning

Besöksadress

Rosenlundsgatan 8, vån 6
None

Postadress

Box 5412
Göteborg, 40229

Liknande jobb


24 april 2024

24 april 2024

ESG Reporting Analyst

24 april 2024