Förvaltningscontroller

Förvaltningscontroller

Arbetsbeskrivning

Sociala omsorgsförvaltningen är den förvaltning i Borås stad som arbetar enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL), för att ge stöd och service till personer med fysiska, psykiska och sociala funktionsnedsättningar. Förvaltningen sysselsätter cirka 900 personer. Sociala omsorgsförvaltningen har som övergripande mål att personer med funktionsnedsättning skall kunna leva som andra, uppnå full delaktighet och jämlikhet i samhället. Individuell bedömning av personens behov och ett individuellt bemötande i omsorgen är viktigt för ett självständigt liv.



Till Sociala omsorgsförvaltningen söker vi nu en Förvaltningscontroller. Du kommer att vara en del i förvaltningens Kvalitet och utvecklingsenhet som består av 10 medarbetare med olika uppdrag inom verksamhetsutveckling, uppföljning och kommunikation. Sociala omsorgsförvaltningen befinner sig i nya fräscha lokaler i Borås centrum med det mesta tillgängligt inom gångavstånd.



Som Förvaltningscontroller får du ett utvecklande och spännande arbete där du kommer ha stort inflytande och utveckla förvaltningens kvalitetsarbete. Sociala omsorgsförvaltningen är inne i en spännande fas med att strukturera och systematisera kvalitetsarbetet gällande bland annat verksamhetsplan, intern kontroll, egenkontroll och riskanalyser.
I din roll kommer du att utveckla och kvalitetssäkra styr- och ledningsprocesserna i förvaltningen och säkerställa att lagar och förordningar efterlevs, men också utifrån de villkor som gäller all kommunal verksamhet. Du gör strategiska analyser, uppföljningar och åtgärdsförslag för ständiga förbättringar utifrån interna och externa resultat. Du ansvarar för att samordna och hålla ihop detta arbete samt presentera resultat och statistik på olika nivåer i förvaltningen.

Du ansvarar även för avtalsuppföljning gentemot förvaltningens privata utförare, som är upphandlade enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Detta innebär även att vara kontaktperson och den samordnande länken mellan Borås Stad och privata aktörer. I rollen som förvaltningscontroller kommer du också att utbilda och vara ett konsultativt stöd till förvaltningens ledningsgrupp, chefer och förtroendevalda politiker i de delar som rör ditt uppdrag. Du förväntas hålla dig uppdaterad och omvärldsbevaka inom de områden som ditt uppdrag avser.



Du som sökande har en högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning såsom offentlig förvaltning eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi tror att du tidigare arbetat i liknande roller i offentlig verksamhet där fokus legat på utveckling och uppföljande arbete.

Då vi arbetar i en förvaltning som utför insatser inom ramen för SoL och LSS är det meriterande om du har erfarenhet från vård- och omsorgsarbete sedan tidigare. Meriterande är om du arbetat med utveckling av styr- och ledningsprocesser på strategisk nivå, kvalitets- och förbättringsarbete enligt SOSFS 2011:9 samt avtalsuppföljning.

För att lyckas i rollen krävs förmåga att sätta sig in i de förutsättningar och utmaningar som förvaltningen står inför och utifrån detta på ett pedagogiskt sätt bidra med perspektiv inom kvalitet, verksamhet och ekonomi. Du har en helhetssyn, en god analytisk förmåga och lätt för att se samband och konsekvenser.

Då arbetet är både strategiskt och operativt är det av stor vikt att du har förmåga att växla perspektiv. Vidare är du lösningsorienterad och förstår vikten av struktur och ordning där du lätt ser vad som behöver prioriteras. Samarbetsförmåga som gör att du har lätt för att etablera och utveckla förtroendefulla relationer är viktigt för oss då du ska vara en strategisk partner till ledningsgrupp, chefer, verksamhetsutvecklare och andra beslutsfattare.
Då du kommer arbeta med att utbilda och leda grupper, skriva rapporter och följa upp verksamheten är det av stor vikt att du har en mycket god kommunikativ förmåga, både i tal, skrift och bild.

Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda arbetsvillkor tar du som anställd i Borås stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och fria bad i kommunens badanläggningar. Då staden har ett väldigt förmånligt flextidsavtal finns det utrymme för att styra dina arbetstider och du har även möjlighet till att utöka dina semesterdagar genom semesterväxling.

Vi arbetar med löpande urval och kommer kontinuerligt kalla intressanta sökande till intervju. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2020
  • Ansök senast: 24 maj 2020

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


kvalitet ansvarig

kvalitet ansvarig

8 maj 2024

Kvalitetstekniker

3 maj 2024