Förvaltningshandläggare till rättsavdelningen, placering Luleå

Förvaltningshandläggare till rättsavdelningen, placering Luleå

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu förvaltningshandläggare till rättsavdelningen med placering i Luleå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.
Arbetsuppgifter
Som förvaltningshandläggare arbetar du med att utreda, handlägga, föredra och besluta i förvaltningsrättsliga ärenden, i denna grupp hanteras framförallt vapen- och förordnandeärenden.
Vapenärenden är ärenden där privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedömning om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras.
Förordnandeärenden är ansökningar om förordnanden som ordningsvakt eller andra typer av säkerhetspersonal (tex. arrestvakter, hamnskydds- och flygplatskontrollanter).
Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet ingår även:
samverkan med andra enheter inom polisen såväl som andra myndigheter och övriga intressenter
inspektioner av vapenhandlares samt privatpersoners, skytteföreningars och sammanslutningars förvaring och innehav av vapen samt besiktning av skjutbanor
visst fysiskt krävande arbete som exempelvis hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde

Resor i arbetet kan förekomma.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som:
Har gymnasieexamen alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Har aktuell relevant erfarenhet från serviceinriktat arbete
Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Har god administrativ vana samt erfarenhet av ärendehanteringssystem
Har B-körkort



Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
Har eftergymnasial utbildning med juridiska inslag/kurser, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Har minst 1 års aktuell erfarenhet av handläggning
Har erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
Har kunskaper inom relevant lagstiftning (tex. vapenlagen, lagen om ordningsvakter)
Har juridisk kunskap/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar

För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du är självgående, tar egna initiativ och driver arbetet på ett resultatinriktat sätt. Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga genom att du har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Vi ser gärna att du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten.
Vi ser det som en självklarhet att du är mån om att ge en god service och delar Polisens värdegrund: Vi genomför vårt uppdrag professionellt och skapar förtroende genom att vara engagerade, effektiva och tillgängliga.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet.
Övrigt
Placeringsort: Luleå
Anställningsform: Tillsvidare med inledande provanställning om 6 månader
Arbetstid: Flex
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden, Rättsenhet Nord, Förvaltningsgrupp 2
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast fredagen den 4 februari 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor som du svarar på i samband med att du skickar in din ansökan. Dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Det är därför viktigt att du tar dig tid att besvara dessa och inte hänvisar till CV eller endast svarar ja eller nej.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2022
  • Ansök senast: 4 februari 2022

Postadress

Fleminggatan 18
Stockholm, 11226

Liknande jobb


Handläggare till Polisens kontaktcenter, Norrtälje

Handläggare till Polisens kontaktcenter, Norrtälje

27 maj 2024

Handläggare till Interreg Aurora

Handläggare till Interreg Aurora

28 maj 2024

Utredare

Utredare

24 maj 2024