Förvaltningsjurist

Arbetsbeskrivning

Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, staden och kulturen inom räckhåll.
Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia.
Varbergs kommun har drygt 59 000 invånare och befolkningen ökar ständigt. Företag och människor har upptäckt fördelarna med Varberg och söker sig till en kommun med hög livskvalitet.

Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider.

Socialnämndens ansvarsområde omfattar barn, familj, vuxen och äldre. All myndighetsutövning (det så kallade samhällsuppdraget) är samlad i en gemensam uppdragsavdelning och all egendrift (ägaruppdraget) är samlad i två utföraravdelningar. Förvaltningen arbetar med beställa-/utförarorganisation.
Cirka 30 % av hemtjänst och platser i särskilt boende drivs av externa utförare. Det finns även en ekonomiavdelning och en kvalitetsavdelning.
Kvalitetsavdelningen arbetar bland annat med kvalitetsrevisioner, valfrihet, avtalsstöd och administrativt stöd till förvaltningen. Här finns även uppdraget som förvaltningsjurist.


ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder ett stimulerande arbete i en organisation som arbetar med ständiga förbättringar. Du ska i ditt uppdrag arbeta förvaltningsövergripande med strategiskt stöd till förvaltningschef och förvaltningsledningen. Som jurist ska du bistå förvaltningsledningen med kvalificerat utredningsarbete och svara för viss utbildning av anställda och förtroendevalda. I uppdraget ingår även att handleda i principiellt viktiga individärenden, samt att delta i arbetet med avtal och upphandlingar. Du ska även företräda socialnämnden i principiellt viktiga förvaltnings- och civilrättsliga frågor, samt vara nämndens personuppgiftsombud. Det är viktigt att du aktivt följer rättsutvecklingen och tar de initiativ som behövs för att förvaltningen ska vara uppdaterad på de regler som gäller.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en juristexamen och erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, gärna som kommunjurist eller jurist i annan offentlig verksamhet. Du ska ha erfarenhet av sekretesslagstiftning, förvaltningsrätt och lagstiftningen inom hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens område. Erfarenhet från arbetet med offentlig upphandling är meriterande.

Som person är du analytisk och strategisk. Du är initiativtagande och självständig. Du arbetar strukturerat och har lätt för att sätta dig in i komplicerade texter och sammanhang och har god kommunikations- och samarbetsförmåga.

Det krävs att du har ett konsultativt arbetssätt och kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra med en förmåga att utveckla och bibehålla goda relationer. Du ska snabbt kunna sätta dig in i olika juridiska frågeställningar av olika karaktär och kunna ta egna initiativ. Du är analytisk, effektiv, har hög integritet och lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Hög service och att du kan arbeta med korta tidsfrister är andra egenskaper som vi värdesätter. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Varbergs Kommun, Socialförvaltningen Varberg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse.
  • Publicerat: 11 september 2013

Liknande jobb


En eller flera jurister

En eller flera jurister

28 mars 2024

Jurist

Jurist

20 mars 2024

Kompetensutvecklare med ansvar för notarieutbildningen

Kompetensutvecklare med ansvar för notarieutbildningen

15 februari 2024