Förvaltningsledare / Asset Manager Luftledning

Förvaltningsledare / Asset Manager Luftledning

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Förvaltningsledare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten
Rollen som Förvaltningsledare / Asset Manager Luftledning innebär att du ansvarar för att koordinera och samordna förvaltningen av Luftledning. Du leder en förvaltningsgrupp som består av olika specialistkompetenser för att sätta mål, följa upp, förbättra och utveckla förvaltningen inom dessa områden. Förvaltningen beskrivs och styrs genom en strategisk plan samt en förvaltningsplan som uppdateras varje år.

Enhet NAP (Planering) är en ny enhet som består av tre funktioner: Reinvesteringsplanering och Beställare, Förvaltningsledning och Processutveckling. I dagsläget är 10 medarbetare anställda på enheten. Funktionen förvaltningsledning är under uppstart och inom gruppen arbetar förvaltningsledarna som ansvarar för olika teknikområden.

Som Förvaltningsledare arbetar du strategiskt med förbättringsområden på 1–3 års sikt. Du rapporterar till enhetschef NAP (Planering) och till förvaltningsområdets styrgrupp.

Förvaltningsledare är en ny roll inom Anläggningsförvaltning vilket betyder att du kommer ha en stor roll och ett stort ansvar att utveckla och påverka arbetssättet i vår resa mot en certifiering enligt ISO 55 001. I rollen ingår även arbete med implementering av det nya arbetssättet i linjen.

I arbetsuppgifterna ingår även att;


• bidra (och påverka) till en förbättrad anläggningsförvaltning
• arbeta och leda tvärfunktionellt gentemot flera enheter och avdelningar/divisioner
• sätta utvecklingen framåt inom förvaltning av Luftledning

Om dig
Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Då rollen är under uppstart så krävs det att du är mål- och resultatfokuserad och arbetar mot mål och styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat. Då det är en ledande och samverkande roll så arbetar du bra med andra människor. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och att du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och små och stora grupper. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Du har en akademisk examen inom relevant utbildning eller motsvarande erfarenhet förvärvad på annat sätt. Vidare har du:


• flerårig erfarenhet av anläggningsverksamhet för region- eller stamnät avseende luftledning
• minst 5 års erfarenhet av arbete i ledande roll exempelvis projektledare, chef eller annat som vi bedömer likvärdigt
• B-körkort

Du behärskar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete inom en förvaltningsorganisation och att du har erfarenhet om riskhantering. Vi ser gärna att du gärna har kunskaper om ledningssystem för tillgångar, t.ex. ISO 55 000 och att du har en utbildning inom Asset Management.

 
Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Göteborg, Sundsvall, Luleå, Sollefteå
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor inrikes förekommer i denna tjänst 
• Sista ansökningsdag 23 oktober 2023
• Tjänsten är en tillvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester

I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post sophie.berg@avancos.se. Rekryterande chef är Martin Görnebrand, tel. 010 475 86 35 och ansvarig rekryterare Anna Kalzén, tel. nr. 010-350 92 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

 

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 november 2023
  • Ansök senast: 11 december 2023

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Quality Control Engineer - CT (Computed Tomography)

13 februari 2024

9 februari 2024

16 november 2023