Förvaltningsledare till Skolverkets avdelning för Handläggning

Arbetsbeskrivning

Skolverket stödjer skolorna i att säkerställa att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Utöver vårt grunduppdrag hanterar vi en mängd uppdrag från regeringen för att möjliggöra att den svenska skolan kan utvecklas i takt med omvärldens behov. Vårt ansvarsområde är brett och Skolverket kan därför erbjuda meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.

Avdelningen för handläggning består av fyra enheter – två enheter med ansvar för statsbidrag och två enheter som arbetar med lärarlegitimationer. Statsbidragsenheterna handlägger, fördelar och följer upp statsbidrag till skolan. Enheterna för lärarlegitimation har i uppgift att utfärda förskollärar- och lärarlegitimationer samt föra register över legitimerade lärare och förskollärare. På avdelningen driver vi utveckling av effektiva arbetsformer och systemstöd för att säkerställa att Skolverket är en professionell handläggningsmyndighet.

Skolverket bedriver idag ett omfattande förändringsarbete för att göra det möjligt för våra målgrupper att göra ansökningar snabbt, enkelt och digitalt. För att lyckas med detta ställs stora krav på tillgänglighet av de tjänster som Skolverket erbjuder och fortsatt anpassning av digitala lösningar. Lösningarna förvaltas i en förvaltningsorganisation som styrs genom en fastställd modell, baserad på pm3.

Objektet Hantera ärenden, ett av sju etablerade förvaltningsobjekten som ingår i Skolverkets förvaltningsobjektsarkitektur, är det objektet som hanterar dessa lösningar. I förvaltningsobjektet ingår verksamhets- och it-komponenter som stödjer handläggning av ansökningar från målgrupper inom kommuner, enskilda huvudmän (fristående skolor) och privatpersoner.

Vi söker nu en förvaltningsledare som i nära samarbete med förvaltningsledare-IT ska leda det verksamhetsnära förvaltningsarbetet.

Arbetet bedrivs i stor omfattning inom handläggningsavdelningens olika enheter. Myndigheten och avdelningen är inne i ett spännande utvecklingsskede. Vi sitter i nya fina lokaler i Värtahamnen. Arbetet innebär även möten med de delar av organisationen som sitter i lokaler på Kungsholmen.

Arbetsuppgifter

Rollen som förvaltningsledare innebär bland annat att vidareutveckla, planera, prioritera och följa upp förvaltningsobjektet inom ramen för fastställd förvaltningsplan. Du arbetar med kravhantering, att samordna behov, bereda förstudier och skriva beslutsunderlag. En viktig del av arbetet är att ansvara för att uppdatera och underhålla förvaltningsplanen.

Inom ramen för tjänsten kommer det bli aktuellt att delta i andra delar av utvecklingsarbetet kopplat till målgruppernas möjlighet att göra ansökningar snabbt, enkelt och digitalt i en omfattning som går utanför objektets fastställda ramar.

Tjänsten är placerad direkt under avdelningschefen (objektägare). Rollen som förvaltningsledare kan på sikt kombineras med andra uppgifter enligt ovan. 

Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.


Kvalifikationer

• Relevant akademisk utbildning
• Erfarenhet av förvaltningsstyrning som förvaltningsledare eller motsvarande roll
• Erfarenhet av att arbeta som projektledare, samordnare eller liknande
• Mycket god kommunikationsförmåga

Du är meriterande om du har erfarenhet av:


• pm3 eller annan förvaltningsstyrningsmodell
• arbete inom de områden som förvaltningsobjektet omfattar
• processarbete och verksamhetsutveckling
• att ha arbetat inom offentlig sektor

Rollen som förvaltningsledare kräver att du har förmåga att arbeta både operativt och strategiskt. Vidare förutsätter rollen att du har mycket god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer. Du har en helhetssyn på verksamheten och är noggrann, analytisk, effektiv, strukturerad, flexibel och handlingsinriktad. Du har också en mycket god kommunikationsförmåga som innebär att du kan kommunicera med både verksamhets- och it-experter. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan senast måndagen den 12 december 2016.


Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Maj Götefelt (OFR/LF) tel. 08-527 334 28.

I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Se fullständig annons på vår hemsida!

Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina  Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolverket Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 november 2016

Besöksadress

Fleminggatan 14 10620 Stockholm
None

Postadress

None
Stockholm, 10620

Liknande jobb


Driven projektledare till framtidens socialtjänst

Driven projektledare till framtidens socialtjänst

12 januari 2024

Utvecklingsledare Idrott

Utvecklingsledare Idrott

12 januari 2024

Processledare för projekt Hållbar samhällsomställning

Processledare för projekt Hållbar samhällsomställning

11 januari 2024

Utvecklingsstrateg, Förskole- och grundskoleförvaltningens kansli

Utvecklingsstrateg, Förskole- och grundskoleförvaltningens kansli

10 januari 2024