Förvaltningsledare Vård och Omsorg till Linköpings kommun

Arbetsbeskrivning

Linköpings kommun


Omsorg och Äldreförvaltningen består av två kontor, Omsorgskontoret och Kvalitets- och
Utvärderingskontoret. Kontoren arbetar på uppdrag från Omsorgsnämnden och Äldrenämnden. Omsorgs- och äldrenämnden ansvarar som beställarnämnder/uppdragsnämnder för bland annat äldreomsorg, handikappomsorg, psykiatri och individ- och familjeomsorg. Omsorgsdirektören är ansvarig tjänsteman och verksamheten omfattar ca 30 medarbetare med uppgift att bistå nämnder/styrelser med sakkunskap, analyser och utredningar som underlag för beslut. Till Omsorgskontoret är också ett FoU-centrum för vård, omsorg och socialt arbete knutet. Vi tillhör kommunens kärnverksamhet, där flera viktiga framtidsfrågor finns. För att på bästa sätt möta och forma framtidens vård- och omsorg krävs nytänkande och kreativitet som vilar på en medveten och fast värdegrund.

Bakgrund

Begreppet eHälsa omfattar flera områden. På nationell nivå har en E-hälsomyndighet etablerats och på regionalnivå handlar det om att omsätta nationella strategier till verklighet. Begrepp som användarvänlighet och tillgänglighet är centrala inom den verksamhetsnära systemförvaltningen. Exempel på aktiviteter är supportera och att utbilda verksamheterna inom vård och omsorg.

Syftet med att bedriva systemförvaltning är också att skapa goda förutsättningar inom området dokumentation och journalföring. Målgruppen är medarbetare inom vård och omsorg samt socialtjänsten såsom sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, vårdare och handläggare. Dessa grupper möter vårdtagarna och dokumenterar eller tar del av information i berörda IT-stöd.

För att hantera uppdraget på ett rationellt sätt bedrivs arbetet enligt Pm3, vilket är en modell för systemförvaltning. Exempel på IT-stöd som berörs är vård- och omsorgssystemet Treserva och nationella tjänster som hälsosjukvårdens adressregister och Nationell Patientöversikt (NPÖ).

Arbetsuppgifter

Förvaltningsobjektet är placerat inom Omsorgs- och äldreförvaltningen samt Socialförvaltningen. Som förvaltningsledare leder du den verksamhetsnära förvaltningen. Inom objektet ansvarar du för att förvaltningsverksamheten drivs enligt fastställd förvaltningsplan genom att:

- Ansvara för att förvaltningsobjektet förvaltas och vidareutvecklas i enlighet med de riktlinjer som finns inom enheten för IT och eHälsa.

- Arbeta proaktivt för att förvaltningsobjektet ska stödja organisationens mål på ett optimalt sätt.

- Planera, följa upp, prognostisera och avvikelserapportera.

- I samverkan med IT-utvecklingschefen säkerställa att leveransprocessen inom support och utbildningsområdet fungerar.

- Prioritera och besluta utifrån förvaltningsplanen.

- Samordna aktiviteter som omfattar flera verksamhetsprocesser.

- Utföra arbete på operativ nivå inom berörda verksamhetsprocesser.

- Utarbeta förvaltningsplan.

- Kravställa mot utvecklingsprojekt.

Kvalifikationer

Du har en akademisk examen inom hälso- och sjukvård och minst fem års erfarenhet av kliniskt arbete, gärna som sjuksköterska. Om du har erfarenhet av systemförvaltning av IT-stöden, Treserva, NPÖ och Meddix, är det meriterande.

Som person är du driven och gillar att leda andra. Du kan göra prioriteringar, är mål- och resultatinriktad, kan fatta beslut och ta ansvar för dessa. Du är också utåtriktad, kommunikativ och pedagogisk. Vi lägger stor vikt vid dessa personliga egenskaper.


För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Linköpings kommun. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.



Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!
För mer information: http://www.linkoping.se



Vi är en kommun där idéer blir verklighet – därför behöver vi dig!



Villkor

För att underlätta vår bedömning av inkomna ansökningar använder vi en elektronisk ansökningsblankett i samarbete med NetRecruiter. Din ansökan med tillhörande meritförteckning hanteras enbart av Linköpings kommuns rekryteringsansvariga. Allt i enlighet med de bestämmelser som hanteras av PUL (personuppgiftslagen).



Urvalet av ansökningar görs mot registrerade meriter och utbildningar. Fyll därför i formuläret noggrant.



Linköpings kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peder Ellison
013-26 36 45
Kristin Elebring
013- 20 64 52
Kristin Elebring
013-20 64 52
Peder Ellison, Omsorgsdirektör
013-26 36 45
Kristin Elebring, HR-konsult
013-20 64 52
Anders Karlsson, Ekonomichef
013-20 74 79
John Fristedt/IT-utvecklingschef
013-206701
Lillemor Åkerblad/Akademikerförbundet SSR
013-20 89 23
Monica Kugelberg/Vision
013-206580

Sammanfattning

Postadress

Stadshuset
Linköping, 58181

Liknande jobb


E-hälsoutvecklare, vikariat

E-hälsoutvecklare, vikariat

13 mars 2024

Utvecklingsledare

Utvecklingsledare

5 mars 2024

28 februari 2024