Förvaltningsrättshandläggare till Rättsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten, vilken ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har ca 780 anställda på flera orter i landet. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informations-förvalting samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli. De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Rättsenhet Nord består av tre förvaltningsrättsgrupper, en informationsförvaltningsgrupp och en rättstillämpningsgrupp.
Enheten har ca.75 medarbetare.

Vi söker nu en handläggare till förvaltningsrätt 3 med placering i Skellefteå


ARBETSUPPGIFTER
ARBETSUPPGIFTER

Du kommer att arbeta som handläggare av förvaltningsärenden med inriktning mot djurärenden enligt lag om djurskydd och tillsyn över hundar och katter. Arbetet innebär förutom beredning av ärenden även upprättande av förslag till underrättelser och beslut i enlighet med lagstiftning. I arbetet ingår också att handlägga övriga ärenden som faller inom det förvaltningsrättsliga arbetsområdet, exempelvis parkeringsärenden enligt lag om felparkeringsavgift och handläggning av vapenärenden.

Arbetet innefattar kontakter med allmänheten, leverantörer, kommuner med flera myndigheter. Även platsundersökning kan förekomma. Arbetet är självständigt, kräver struktur och noggrannhet samt innebär både handläggning och beslutsfattande.

Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete som exempelvis att hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde.


KVALIFIKATIONER
ERFARENHETSKRAV:

- relevant högskoleutbildning eller annan
utbildning som myndigheten bedömer vara lämplig, (t.ex. inom området juridik eller statsvetenskap).

- administrativ yrkeserfarenhet

- erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem

- mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska

- goda kunskaper i engelska

- körkort klass B


MERITERANDE:

- erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden

- kunskap om hantering av djur

- kunskaper i förvaltningsrätt och eller i trafiklagstiftning (t.ex. trafikförordningen eller vägmärkesförordningen)

- jägarexamen

- du är väl förtrogen med polisens uppdrag


PERSONLIGA EGENSKAPER:

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

Du ska:
- vara intresserad av utredningsarbete

- vara serviceinriktad och ge ett förtroendefullt intryck både muntligt och skriftligt

- ha god förmåga att samarbeta både internt och externt

- kunna arbeta självständigt med hög kvalité

- vara ansvarstagande

- ha gott omdöme och ett rättssäkert arbetssätt

- vara strukturerad och noggrann

- vara flexibel - du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter

- ha förmågan att prioritera

- kunna fatta beslut






ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

21 maj 2024

Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024