God man/Förvaltare till stöd & beroendeenheten i Mariestads kommun

God man/Förvaltare till stöd & beroendeenheten i Mariestads kommun

Arbetsbeskrivning

Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet.

Mariestad står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.

I Mariestads kommun arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamheter. Här förvaltar och utvecklar vi några av samhällets viktigaste uppdrag: barns lärande, god omsorg och hållbar samhällsutveckling.

På grund av kommande pensionsavgång behöver vi ersättningsrekrytera en god man/förvaltare till stöd och beroendeenheten. Har du ett intresse för ekonomi samt erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta situationer? Trivs du med utmaningar så kan denna tjänst vara något för dig!

Låter det intressant? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad tillsammans!

ARBETSUPPGIFTER
Professionell God man/förvaltare i Mariestads kommun finns organiserad under socialförvaltningen. Här arbetar en professionell god man/förvaltare på uppdrag från överförmyndaren.

Godmanskap och förvaltarskap är uppdrag som går ut på att bevaka rätt, förvalta egendom samt sörja för en persons juridiska och ekonomiska rättigheter. Det kan till exempel vara att betala räkningar, ansöka om bidrag eller se till att beviljade insatser fungerar. Behovet av stöd delas in i tre delar:

- Bevaka rätt - ge stöd till personen i frågor som ansöka om bidrag och insatser, överklaga beslut, teckna avtal eller att företräda personen vid en bostadsförsäljning.

- Förvalta egendom - ta hand om personens egendom exempelvis betala räkningar, göra en budget och se till att kapital är placerat på ett tryggt sätt.

- Sörja för person - ge stöd åt personen så att hen har möjlighet till en en meningsfull fritid och att personens medel används på bästa sätt.

Ett uppdrag som god man och förvaltare kan omfatta allt från endast en del till alla tre. Det är personens hjälpbehov som ska styra vilka delar som ska ingå i uppdraget. Vad en god man och förvaltare ska göra inom ramen för sitt uppdrag är mycket beroende av förhållandena i det enskilda fallet.

I ditt arbete har du ansvar för 10-12 personer som kallas huvudmän. Gemensamt för dessa är att de har social problematik och oftast har kontakt inom socialtjänsten samt behöver stöttning i sin vardag. Du träffar dina klienter 1-2 gånger i månaden. Dessa träffar sker i våra lokaler på Maria Nova i centrala Mariestad, hemma hos klienten eller digitalt. Som ny i uppdraget kommer du att gå igenom korta utbildningar som tillhandahålls utav arbetsgivaren.

Arbetet är till stor del väldigt självständigt och du ingår i ett nätverk i Skaraborg tillsammans med andra gode män/förvaltare. Du utgår från Maria Nova där du också har kollegor som arbetar i andra funktioner inom socialtjänsten. Ni har ett nära samarbete och har gemensamma APT möten.

Du rapporterar löpande ditt utförda arbete till överförmyndaren.

Tjänsten är tillsvidaretjänst på 50%. Man arbetar dagtid, du styr dina arbetstider själv och du har möjlighet till distansarbete.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha erfarenhet av tidigare arbete med människor i utsatta situationer. Vidare ska du ha ett ekonomiskt intresse och stor kunskap inom ekonomiområdet.

Som person ska du trivas med stort ansvar och kunna arbeta självständigt. Det är viktigt att du är strukturerad i ditt arbete för att följa det som är avtalat med myndigheter och i arbetet med klienten, tex möten och överenskomna telefontider.

Vi ser att du är förtroendeingivande, har lätt för att skapa och bibehålla relationer , är duktig på gränssättning samt är lösningsfokuserad.

Körkort är ett krav för tjänsten.

Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Den som söker tjänst inom socialförvaltningen ska före erbjudande om arbete lämna utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Kravet på registerkontroll gäller för samtliga, oavsett vilken tjänst inom förvaltningen som avses, anställningens tjänstgöringsgrad eller period. Den som endast sökt men inte erbjudits tjänsten behöver alltså inte lämna något utdrag.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


10 april 2024

Personligt ombud

Personligt ombud

5 april 2024

Socionom i Parasoll Personligt ombud

3 april 2024

21 mars 2024