Granskningsledare, Staben för planering och styrning, Umeå

Arbetsbeskrivning

Västerbottens läns landsting söker en granskningsledare

Tjänsten är placerad i Staben för planering och styrning. Stabens uppdrag är bl.a. att ge den politiska ledningen och verkställande ledningen bra underlag för beslut, dvs. goda förutsättningar att styra och leda verksamheten så att den når uppsatta mål. I uppdraget ingår övergripande ansvar för att administrera och bereda ärenden samt initiera, driva och följa upp landstingets strategiska planering i vid bemärkelse.

I stabens uppdrag ligger även att utveckla, införa och förvalta landstingets ledningssystem. Detta team består av rollerna; ledningssystemssamordnare, granskningsledare, metodstödjare, it-handledare, it-drift och it-utvecklare.

Ledningssystemet är idag under uppbyggnad och utveckling vilket innebär att arbetet i ett inledningsskede till stor del bedrivs i projektform.

ARBETSUPPGIFTER
Rollen Granskningsledare innebär att du är landstingets främste expert på hur ledningssystemet skall tolkas, förstås och omsättas i praktiken. Med SOSFS 2009:11 samt SS-EN15224:2012 som bas kommer du att spela en central roll i Landstingets centrala förvaltning ’för det gemensamma ledningssystemet med övergripande ansvar att:
• ansvara, genomföra och dokumentera den interna granskningar av ledningssystemet
• utbilda interna granskare
• övervaka, granska och förbättra program för interna granskningar samt avrapportera till förvaltningsansvariga
• tolka de lagar, föreskrifter och allmänna råd som finns inom området och klargöra och integrera dessa i myndighetsinterna stöd- och styrdokument
• biträda ledningssystemssamordnaren och landstingsledningen i ledningssystemsfrågor
• utreda och handlägga ärenden rörande ledningssystemets uppbyggnad och utveckling

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av processbaserat systematiskt kvalitetsarbete med hjälp av ledningssystem, gärna inom hälso- och sjukvårdsverksamhet. Du är väl uppdaterad med aktuella frågeställningar inom ledningssystemsområdet. Meriterande är om du har kunskaper om SOSFS 2011:9 samt SS-EN15224. Du har även en för tjänsten relevant utbildning och eller arbetslivserfarenhet. Du bör tala och skriva både svenska och engelska obehindrat samt ha god datorvana.

För att trivas hos oss bör man förstå hälso- och sjukvårdens uppdrag och processer samt förutsättningar att arbeta i en politisk styrd organisation. Du bör kunna arbeta självständigt, ta egna initiativ inom ramen för ditt uppdrag och vara flexibel i arbetet. Arbetet är mycket administrativt samtidigt som du kommer att vara ute i verksamheten, så du bör ha intresse för verksamheten. Vi värdesätter att du är kvalitetsmedveten, har hög integritet, har en god analytisk förmåga i kombination med förmåga att se helhet och struktur. Du har ett konsultativt förhållningssätt, är kommunikativ, engagerad och tycker om och har lätt för att samarbeta med människor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Stabschef Lars Burström
090 - 785 73 15
Facklig företrädare Björn Godhe

Stabschef Karin Ahnqvist
090 - 785 71 98
Vision exp.
090-785 00 00 (växel)
Företrädare för Vision Björn Godhe
070 785 16 74
SACO Solveig brändström
090-785 1202

Sammanfattning

Postadress

Landstingshuset, Köksvägen 11
Umeå, 90185

Liknande jobb


Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

17 maj 2024

Administrativ handläggare

17 maj 2024