Gruppchefer – led och utveckla Regeringskansliets registratorsverksamhet

Gruppchefer – led och utveckla Regeringskansliets registratorsverksamhet

Arbetsbeskrivning

Arkiv- och registratursektionen, Juridik- och affärsenheten, Förvaltningsavdelningen
Söker du en chefsroll där du får bidra i ett aktivt utvecklingsarbete? Vill du befinna dig i händelsernas centrum? Vill du ingå i en chefsgrupp där vi stöttar och kompletterar varandra genom våra olika kompetenser? Då kan det här vara en tjänst för dig. Vi erbjuder ett stimulerande arbete inom Arkiv- och registratursektionen där du får inblick i stora delar av Regeringskansliets verksamhet och många kontaktytor på departementen och ambassaderna.   

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arkiv- och registratursektionen ansvarar för arkiv- och registratorsverksamheten för alla departement, samt för stöd och tillsyn av utrikesförvaltningens arkiv- och registratorsverksamhet. Sektionen har ca 60 medarbetare och är i nuläget uppdelad i fyra grupper. I Regeringskansliets arkiv finns dokument från såväl Regeringskansliet som utrikesrepresentationen vilket inkluderar Sveriges ambassader i andra länder.

Som gruppchef är du del av sektionens chefsgrupp, idag bestående av sektionschef och fyra gruppchefer. Du har personalansvar för mellan ca 13–15 medarbetare. I rollen som gruppchef ingår att planera, leda, företräda och följa upp verksamheten, samt samordna gruppens verksamhet med övriga grupper inom sektionen. 

Du deltar i ett aktivt utvecklings- och förändringsarbete inom sektionens verksamhetsområde. Resor kan förekomma i tjänsten.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. 

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk utbildning samt några års arbetslivserfarenhet med kvalificerade uppgifter inom offentlig sektor. Det är meriterande om din akademiska utbildning är inom arkivvetenskap, juridik, statsvetenskap eller annat område som Regeringskansliet bedömer som relevant. Du har mycket god kunskap om den lagstiftning som reglerar hantering av allmänna handlingar. Du har erfarenhet av att arbeta inom registrators- eller arkivfunktion inom offentlig sektor, det är meriterande med chefs- eller ledarerfarenhet, gärna från registrators- eller arkivverksamhet. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete liksom att du har erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddad information. 

Goda kunskaper om Regeringskansliet och dess processer är meriterande

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som gruppchef behöver du ha goda ledaregenskaper, dvs att du kan motivera, delegera, skapa engagemang och delaktighet bland dina medarbetare. Du är mål- och resultatorienterad och skicklig på att driva arbete och processer framåt. Då du kommer att samarbeta med många personer är det avgörande att du har en god samarbetsförmåga, ett lösningsorienterat förhållningssätt och ett gott omdöme. Du uttrycker dig väl både på svenska och engelska i tal och skrift.

Övrigt
Vi tillsätter två tjänster.
Anställningen är en tillsvidareanställning. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Adam Hidestål, på 08-405 37 18. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Lage Åsman på telefonnummer 08-405 97 94. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Karina Åbom-Engberg för ST och Lars Vestberg för Seko. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 mars.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 februari 2023
  • Ansök senast: 19 mars 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


3 november 2023

Arkiv Gävleborg söker ny chef

Arkiv Gävleborg söker ny chef

6 oktober 2023

15 september 2023

Teamledare Informationshantering

Teamledare Informationshantering

28 juni 2023