Hållbarhetsspecialist med inriktning social hänsyn

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba för social hållbarhet och tror på upphandling som verktyg för att förbättra samhället? 

Vi söker en engagerad och erfaren medarbetare som vill bli en del av vårt team av kompetenta medarbetare inom hållbarhet. Upphandlingsmyndigheten arbetar bland annat för att främja socialt hållbar upphandling och ger stöd och vägledning för att öka den sociala hållbarheten i inköp som görs av offentliga sektor. Det kan exempelvis handla om hållbara leveranskedjor, sysselsättningsfrämjande åtgärder, jämställdhet, social integration, tillgänglighet och arbetsrättsliga villkor. För att lyckas i detta arbete behöver vi din kompetens! 

Hållbarhet ingår på olika sätt i hela myndighetens uppdrag och du kommer att arbeta tillsammans med kollegor med olika expertkompetenser. Vi samverkar också i stor utsträckning med andra myndigheter och organisationer, såväl svenska som utländska, och i din roll kommer du att representera oss i dessa sammanhang. I rollen som hållbarhetsspecialist ingår att utveckla och tillhandahålla målgruppsanpassat stöd som ger effekt och hållbarhetsnytta i de offentliga affärerna, med utgångspunkt från myndighetens prioriteringar och gällande styrdokument.  

Dina arbetsuppgifter  

I dina arbetsuppgifter ingår att 


• ta fram stödmaterial för socialt hållbar upphandling inom olika områden  
• leda och delta i nätverk och referensgrupper inom området social hållbarhet 
• leda samverkan med relevanta parter inom området exempelvis branschorganisationer, upphandlande organisationer och samverkande myndigheter och leverantörer  
• leda och delta i projekt och arbetsgrupper, både internt och externt 
• föreläsa vid konferenser, seminarier och andra utbildningstillfällen  
• vid behov ta emot och svara på specifika frågor relaterade till hållbar upphandling och myndighetens uppdrag via myndighetens Frågeservice  
• proaktivt medverka till förändring och utveckling inom ansvarsområdet. 

Kvalifikationer 

Vi söker dig som har 


• relevant högskoleutbildning inom hållbar utveckling, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig 
• minst fem års erfarenhet av arbete med social hållbarhet 
• stor erfarenhet av att ha lett projekt, uppdrag eller ansvarat för verksamhetsområden 
• kunskaper om offentlig upphandling och upphandlingsrelaterade frågor  
• erfarenhet av att föreläsa/hålla utbildningar 
• mycket god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska. 

Meriterande 


• erfarenhet av praktiskt arbete inom offentlig upphandling 
• erfarenhet av arbete med arbetsrättsliga villkor, motverka korruption, människors hälsa samt hållbarhet i globala leveranskedjor
• erfarenhet av social hänsyn och hållbarhet ur flera olika perspektiv eller roller. 

Om dig 

Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla en modern myndighet, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med offentliga affärer. Du har en förmåga att snabbt sätta dig in i allmänna komplexa frågor, ständigt med kunden i fokus. Vidare har du en mycket god samarbetsförmåga, söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i stödet till myndighetens kunder. För att lyckas i rollen behöver du även vara lösningsorienterad och ha ett objektivt förhållningssätt.  

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. 

Om Upphandlingsmyndigheten  

Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning. 

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats. 

Anställning och ansökan 

Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, men med en flexibilitet att kombinera det med arbete på annan plats. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. 

Sista ansökningsdag är den 6 december. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet och tror att du skulle trivas och passa för rollen. Välkommen med din ansökan! 

För mer information, kontakta 

Eva-Lotta Sandberg, Tf enhetschef 08-586 217 99 

Adina Gustafsson, HR-specialist, 08-586 217 88 

Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16 

Daniel Mott, ST 08-586 217 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 november 2022
  • Ansök senast: 6 december 2022

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


6 december 2023

18 oktober 2023

16 oktober 2023