Handläggare

Handläggare

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER
Tillståndsenheten är en del av Miljöförvaltningen inom Göteborgs Stad. Vi arbetar med frågor som rör alkohollagen och tobakslagen inom Göteborgs Stad men också i våra närliggande kommuner Öckerö, Tjörn, Stenungssund, Kungälv, Ale, Härryda, Mölndal och Partille. I dagsläget är vi cirka 24 medarbetare på enheten.

Som handläggare på Tillståndsenheten kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter bestå av att handlägga och utreda ärenden rörande tillstånd för alkoholservering och tobaksförsäljning samt planera och genomföra tillsyn enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter. Du samverkar med andra myndigheter såsom Polismyndigheten, Skatteverket och Räddningstjänsten. I tjänsten ingår även att arbeta med vårt förebyggande arbete genom till exempel föreläsningar.

Arbetstiden är företrädesvis dagtid, men helg ,-kvälls- och nattjänstgöring kan förekomma i samband med inspektioner.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskole-, universitetsutbildning inom exempelvis juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller annan likvärdig utbildning som vi finner lämplig. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med serveringstillstånd, tobakstillstånd eller med folköl och e-cigaretter. Du behöver ha körkort då resor i tjänsten förekommer.

Som handläggare ska Du på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i en ansökan eller utredning. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs.

På Miljöförvaltningen arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, semesterväxling, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.

ÖVRIGT
Vikariatet är på ca 8 månader.

Sammanfattning

Liknande jobb


30 maj 2024

Handläggare till sektionen för kundcenter

Handläggare till sektionen för kundcenter

27 maj 2024

27 maj 2024