Handläggare - ansvara för frågor om barnets rättigheter

Arbetsbeskrivning

Enheten för familj och sociala tjänster, Socialdepartementet
Trivs du med omväxlande, intressanta och komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Nu söker vi handläggare med inriktning mot barns rättigheter till enheten för familj och sociala tjänster. Gruppen arbetar med barnrättsliga frågor inklusive barn­konventionssam­ordning inom Regeringskansliet. Barnrättspolitiken är sektorsövergripande vilket innebär att barnets rättigheter och intressen ska genomsyra all politik liksom alla verksamheter som rör barn. Gruppen arbetar också med ekonomisk familjepolitik inom socialförsäkringen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. 
Som handläggare på enheten för familj och sociala tjänster har du meningsfulla och varierande arbetsuppgifterna som omfattar allt från att utarbeta förslag till regerings­uppdrag, skrivelser, analysera och sammanställa underlag för regeringens ställnings­taganden inom enhetens ansvarsområden, till löpande frågor som frågesvar och interpellationer från riksdagen och brevsvar samt samordning av enhetsövergripande processer.

Arbetsuppgifterna handlar framför allt om barnrättsfrågor men även myndighetsstyrning, uppföljning och internationella processer inom det barnrättsliga området ingår. 

I arbetet ingår även att vid behov externt kunna presentera det svenska systemet och politiken på området. 

Arbets­uppgifterna kan komma att ändras över tid.  

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du ska ha en akademisk utbildning inom juridik, statsvetenskap, socionom eller annan lämplig samhälls­vetenskaplig inriktning. Du ska ha erfarenhet av arbete med barnets rättigheter och/eller mänskliga rättigheter. Du bör också ha kunskap om arbete med att tillämpa barnets rättigheter. 

Erfarenhet av arbete av liknande frågor från Regeringskansliet eller annan politiskt styrd organisation eller myndighet är meriterande. Även erfarenhet av styrning inom statlig förvaltning är meriterande.

Dina egenskaper


Du har god förmåga att själv­ständigt och resultatinriktat planera, samordna och driva processer och klarar av att hantera flera olika arbetsuppgifter under tidspress. 

Du är kvalitetsmedveten och omdömesgill och har förmåga att snabbt sätta dig in i och analysera komplexa frågeställningar. Du har mycket god samarbetsförmåga och kan på ett konstruktivt sätt omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv.

Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska och att du har förmåga att föra en god dialog med samarbets­partners.

Arbetet förutsätter en god förståelse för kraven på arbete i en politiskt styrd verksamhet och förståelse för regeringskansliets roll och funktion.

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna. 

Övrigt


Vi söker två medarbetare. En tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning samt en tidsbegränsad anställning till sista december 2018.

Tillträde snarast, eller enligt överenskommelse

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Jessica Löfvenholm på 08-405 29 30 eller enhetschef Kristina Reinholdsson på 08-405 16 77 Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Aneta Siskovic för Saco och Tom Nilstierna för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 februari 2018. 

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor om barnets rättigheter, folkhälsa och sjukvård, rättigheter för personer med funktionsnedsättning, jämställdhet, idrott, social omsorg och socialförsäkringar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • En tillsvidareanställning och en visstidsanställning t.o.m. 2018-12-31 Ej specificerat
  • Publicerat: 1 februari 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024