Handläggare – arbeta med digitalisering och elektronisk kommunikation

Arbetsbeskrivning

Digitalisering, Avdelningen för hållbar tillväxt, Näringsdepartementet

Är du intresserad av frågor inom digitaliseringspolitik och elektronisk kommunikation? Har du minst ett års arbetslivserfarenhet av frågor inom området samhällets digitalisering? Då kan vi erbjuda dig ett spännande arbete i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Digitaliseringsenheten arbetar med politiken för informationssamhället, dvs frågor som rör digitalisering, elektronisk kommunikation och post. Du kommer att arbeta med frågor som bland annat handlar om att främja de möjligheter som digitaliseringen för med sig, bidra till samhällets digitalisering och tillgång till nödvändig infrastruktur. Exempel på arbetsområden är främjande av digital kompetens och delaktighet, dvs allas möjlighet att delta i det digitala samhället oavsett funktionsförmåga och grundförutsättningar, men också de möjligheter som digital innovation, till exempel artificiell intelligens, för med sig i samhället. Du kommer också att jobba med reglering och främjande av marknaden för elektronisk kommunikation, bland annat bredbandsfrågor. Även vissa budgetrelaterade frågor ingår i dina arbetsuppgifter.
 
I ditt dagliga arbete kommer du att delta i Regeringskansliets beredningsarbete, det vill säga handlägga inkomna ärenden, ta fram underlag till den politiska ledningen, delta i förhandlingar och utredningar samt delta i beredningen av EU- och internationella frågor inom enhetens ansvarsområden. Det krävs ofta snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda.

Den person vi söker kommer inledningsvis att bistå vid handläggning och delta i enhetens projekt men efterhand få bedriva mer självständigt handläggningsarbete och driva egna projekt.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen. Du har ett par års arbetslivserfarenhet efter din examen, varav minst ett år med frågor inom samhällets digitalisering, så som digital kompetens, digital delaktighet, digital innovation eller elektronisk kommunikation. Du har goda språkkunskaper i både svenska och engelska och har kunskap om området samhällets digitalisering. Det är meriterande om du har erfarenhet av Regeringskansliets verksamhet och arbetssätt och då gärna av budgetprocessen. Det är också meriterande om du har arbetat i en politiskt styrd organisation, har erfarenhet av EU-relaterat och/eller annat internationellt arbete och har kunskap om elektronisk kommunikation, t ex bredbandsfrågor.

Dina egenskaper
För att trivas och vara framgångsrik i rollen behöver du vara strategisk, mål- och resultatorienterad, noggrann och ha god samarbets- och prioriteringsförmåga. Du förväntas även kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer krav på både flexibilitet och lyhördhet samt att du har gott omdöme.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Helena Bäckström som är huvudman på enheten för digitalisering, på 08-405 11 16. Du är också välkommen att kontakta HR-specialist Gunilla Lundberg på 08-405 24 51. Fackliga kontaktpersoner är Johan Anderson för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 14 oktober 2018.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Näringsdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för näringspolitik, regional tillväxt och frågor inom politikområdena transporter och infrastruktur, it, boende och byggande. Näringsdepartementet ansvarar också för frågor som rör landsbygd, djur och livsmedel och för företag med statligt ägande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 27 september 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024