Handläggare - arbeta med frågor inom plan- och byggområdet

Arbetsbeskrivning

Enheten för plan-, bygg- och bostadsfrågor, Näringsdepartementet

Vill du få möjlighet att bidra till samhällsutvecklingen med fokus på plan- och byggfrågor? Har du akademisk utbildning och praktisk erfarenhet av tillämpning av plan- och bygglagstiftningen? Då kan vi erbjuda dig en självständig roll i en händelserik arbetsmiljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för plan-, bygg- och bostadsfrågor arbetar för att få en bostadsmarknad och finansiering av bostäder som fungerar väl. Området som enheten ansvarar för omfattar bostadsmarknad, samhällsplanering och byggande samt lantmäteri, dvs. geografisk information och fastighetsinformation.

Som handläggare kommer du att arbeta med att bereda regeringsärenden inom plan- och byggområdet, däribland lagrådsremisser, propositioner och kommittédirektiv. Du kommer också att bistå den politiska ledningen med underlag, utforma svar på frågor och interpellationer från riksdagen. Det krävs ofta snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda. Förhandling, förankring och samverkan är grunden för ditt arbete och du förväntas bidra med din sakkunskap inom plan- och byggområdet. Du kommer att ha många kontaktytor då arbetsuppgifterna inkluderar löpande kontakter med myndigheter och organisationer inom ansvarsområdet.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har relevant akademisk utbildning och praktisk erfarenhet av tillämpningen av plan- och bygglagstiftningen. Du har också mycket goda kunskaper om lagstiftningen inom plan- och byggområdet. Det är meriterande om du har juridisk kompetens i kombination med annan relevant examen, t.ex. fysik planerare eller civilingenjör. Det är också meriterande om du har erfarenhet från statlig och/eller kommunal förvaltning samt kunskaper om annan lagstiftning av betydelse för fysisk planering.

Dina egenskaper
Som handläggare på enheten för plan, bygg och bostadsfrågor behöver du vara analytisk, resultatinriktad och ha förmåga att arbeta både snabbt och självständigt. Du har självklart god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, på svenska såväl som på engelska. Arbetet bedrivs periodvis under stor tidspress, vilket kräver ett flexibelt arbetssätt och en god samarbetsförmåga.

Övrigt
Tre tidsbegränsade anställningar till och med den 31 december 2017. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.

Tillträde enligt överenskommelse.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Anders Lönnberg som är enhetschef, på 08-405 35 06. Du är också välkommen att kontakta HR-specialist Gunilla Lundberg på 08-405 24 51. Fackliga kontaktpersoner är Andreas Giaever för Saco och Kerstin Eriksson för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 december 2016.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Näringsdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för näringspolitik, regional tillväxt och frågor inom politikområdena transporter och infrastruktur, it, boende och byggande. Näringsdepartementet ansvarar också för frågor som rör landsbygd, djur och livsmedel och för företag med statligt ägande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 november 2016

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024