Handläggare - arbeta med frågor som rör ekonomisk familjepolitik

Arbetsbeskrivning

enheten för familj och sociala tjänster, Socialdepartementet

Trivs du med omväxlande, intressanta och ofta komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Kan du arbeta i ett högt tempo med fokus på problemlösning och leverans? Enheten för familj och sociala tjänster söker en eller flera vikarierande handläggare för frågor som rör den ekonomiska familjepolitiken.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Gruppen arbetar med ekonomisk familjepolitik inom socialförsäkringen, familjerättsliga frågor inom socialtjänsten, föräldraskapsstöd samt barnrättsliga frågor inklusive barnkonventionssamordning inom Regeringskansliet.  

Arbetsuppgifterna kommer främst att ligga på frågor inom den ekonomiska familjepolitiken, t.ex. frågor som rör olika familjeekonomiska stöd. Arbetsuppgifter kan bl.a. innefatta frågor om regelverket, den statliga budgetprocessen, myndighetsstyrning och uppföljning. Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från att utarbeta förslag till propositioner, myndighetsuppdrag, sammanställa underlag till departementets politiska ledning, svara på frågor och interpellationer från riksdagen, till att planera för och ta emot internationella studiebesök. Arbetsuppgifterna kan komma att ändras över tid.  

I arbetet ingår även att vid behov externt kunna presentera det svenska systemet och politiken på området.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du ska ha akademisk examen med juridisk eller annan relevant samhällsvetenskaplig inriktning. Du ska ha goda kunskaper om regelverket inom området ekonomisk familjepolitik och ha erfarenhet från arbete inom socialförsäkringsfrågor. Erfarenhet av arbete inom ekonomisk familjepolitik är meriterande liksom erfarenhet av lagstiftningsarbete.

Du ska ha god stilistisk förmåga och goda kunskaper i muntlig framställning, både på svenska och på engelska. Arbetet förutsätter en god förståelse för kraven på arbete i en politiskt styrd verksamhet. Vidare är det viktigt med förståelse för Regeringskansliets roll och funktion.


Dina egenskaper
Du ska ha god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer målinriktat. Du behöver kunna arbeta under tidspress och hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du ska snabbt kunna sätta dig in i och analysera komplexa frågeställningar. Du behöver ha gott omdöme, vara kvalitetsmedveten och strukturerad. 

Förhandling, förankring och samverkan är grunden i ditt arbete vilket kräver att du har mycket god samarbetsförmåga och att du på ett konstruktivt sätt kan omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Det är viktigt att du trivs i en miljö där ditt långsiktiga och strategiska arbete kombineras med beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrigt
En eller flera tidsbegränsad anställningar mellan 6 - 12 månader. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.

Tillträde snarast enligt överenskommelse.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.



Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Jessica Löfvenholm på telefon 08-405 29 30 eller enhetschef Kristina Reinholdsson på telefon 08-405 16 77. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Aneta Sicovic för Saco och Tom Nielstierna för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 oktober 2017 - obs förlängd ansökningstid!

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor om barnets rättigheter, folkhälsa och sjukvård, rättigheter för personer med funktionsnedsättning, jämställdhet, idrott, social omsorg och socialförsäkringar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 27 september 2017

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024