Handläggare - arbeta med internationella frågor - ekonomisk familjepolitik

Arbetsbeskrivning

enheten för familj och sociala tjänster, Socialdepartementet
Vill du jobba med internationella frågor inom den ekonomiska familjepolitiken och tillsammans med skickliga kollegor bidra till samhällsutveckling? Har du akademisk utbildning och erfarenhet av socialförsäkringsfrågor? Då kan vi erbjuda dig en självständig roll i en händelserik arbetsmiljö. 


Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Gruppen arbetar med ekonomisk familjepolitik inom socialförsäkringen samt barnrättsliga frågor inklusive barn­konventionssam­ordning inom Regeringskansliet.

Arbetsuppgifterna kommer i huvudsak att vara internationella frågor inom den ekonomiska familjepolitiken, t.ex. frågor som rör olika familjepolitiska stöd såsom föräldraförsäkring och barnbidrag i ett internationellt sammanhang. Arbets­­uppgifterna är varierande och omfattar allt från att sammanställa underlag till departementets politiska ledning, att planera för och ta emot internationella studiebesök, till att utarbeta underlag inom internationella processer.

Fokus kommer i första hand att vara social trygghet i gränsöverskridande situationer och förhandlingar om förordning 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen, samt förslag om ett nytt direktiv om balans i arbetslivet. I arbetet ingår även att externt på såväl engelska som svenska kunna presentera det svenska systemet och politiken på området. Arbetet innebär resande internationellt, i huvudsak inom Europa. 

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du ska ha en avslutad akademisk utbildning med juridisk eller annan relevant samhällsvetenskaplig inriktning. Du ska ha erfarenhet av arbete med socialförsäkringsfrågor och erfarenhet av EU-processer. Goda kunskaper om ekonomisk familjepolitik är meriterande. Erfarenhet av relevant arbete inom ekonomisk familjepolitik är meriterande liksom erfarenhet från Regeringskansliet. Du ska ha god förmåga och kunskaper i muntlig och skriftlig framställning, både på svenska och engelska. Arbetet förutsätter en god förståelse för kraven på arbete i en politiskt styrd verksamhet. Vidare är det viktigt med förståelse för Regeringskansliets roll och funktion.

Dina egenskaperDu ska ha god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer målinriktat. Du behöver kunna arbeta under tidspress och hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du ska snabbt kunna sätta dig in i och analysera komplexa frågeställningar. Du behöver ha gott omdöme, vara kvalitetsmedveten och strukturerad. Du är relationsskapande och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.

Du har mycket god samarbetsförmåga och kan på ett konstruktivt sätt omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Det är viktigt att du trivs i en miljö där ditt långsiktiga och strategiska arbete kombineras med beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid.

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning i två år. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.

Tillträde 1 september 2018 eller enligt överenskommelse. 

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Jessica Löfvenholm, eller biträdande enhetschef Kristina Reinholdsson, på 08-405 10 00. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Nicki Khorram-Manesh för Saco och Tom Nilstierna för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 juli.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor om barnets rättigheter, folkhälsa och sjukvård, rättigheter för personer med funktionsnedsättning, jämställdhet, idrott, social omsorg och socialförsäkringar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 juni 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024