Handläggare - arbeta med konsulära frågor med hela världen som arbetsfält

Arbetsbeskrivning

Enheten för konsulära och civilrättsliga ärenden, Utrikesdepartementet

Är du intresserad av utåtriktat arbete och av att hjälpa människor i utsatta situationer? På UD-jouren, en del av enheten för konsulära och civilrättsliga ärenden, väntar spännande och utmanande uppgifter.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker dig som vill ansvara för utlandsmyndigheternas och UD:s beredskap för att hantera konsulära ärenden under dygnets alla timmar. I ditt arbete har du direktkontakt med svenska medborgare utomlands som söker UD:s råd och stöd, och som första mottagare hanterar du alla de ärenden som når utlandsmyndigheterna utanför deras kontorstid: nödställda, frihetsberövade, dödsfall, barnbortföranden, passärenden m.m. Vid större kriser samverkar du med övriga beredskapsfunktioner inom Regeringskansliet och andra myndigheter. Du har ett nära samarbete med UD:s pressjour. Nattetid tar du över ansvaret för att hantera pressfrågor. Du svarar för UD:s larm- och beredskapsfunktion och bevakar kommunikationssystemen utanför kontorstid. I en krissituation som rör svenska medborgare utomlands utgör du en operativ del av UD:s krisorganisation.

Enheten för konsulära och civilrättsliga ärenden hanterar individkonsulära ärenden, UD:s krisberedskap och barnbortförandefrågor. Enheten består av cirka 40 medarbetare och är uppdelad i tre grupper. UD-jouren är organisatoriskt en del av den konsulära gruppen, men arbetar nära samtliga grupper på enheten.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har relevant akademisk utbildning och arbetslivserfarenhet. Erfarenhet av konsulärt arbete på utlandsmyndighet är meriterande, liksom krisberedskapsarbete och erfarenhet från näraliggande verksamheter inom andra myndigheter och organisationer. Tjänsten kräver mycket goda kunskaper i engelska, utrikesförvaltningens konsulära regelverk och gärna något ytterligare språk.

Dina egenskaper
Du har en hög servicekänsla och god förmåga att kommunicera med människor i utsatta situationer, även under tidspress. Du bör även ha god förmåga att kommunicera med media. Du kan arbeta med flera frågor samtidigt och har lätt för att växla mellan olika tekniska system. Du har ett gott omdöme, hög integritet och besitter en väl utvecklad empatisk och social kompetens.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning enligt specialistavtalet.

Tillträde den 8 januari 2018.

Anställningen omfattar 80 % av en heltid. Schemalagd arbetstid i fyrskift. Var tionde vecka är du helt ledig.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Isabella Törngren som är biträdande enhetschef, på 08-405 45 65, eller Peter Svensson Kemeny som är gruppchef, på 08-405 51 10. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Ulrika Ryberg på 08-405 10 00. Fackliga kontaktpersoner för Saco (UPF) respektive ST (ST-UD) når du via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 oktober 2017.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Utrikesdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Följ Regeringskansliet på LinkedIn

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Individuell lönesättning
  • Deltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 15 september 2017

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024