OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
enheten för familj och sociala tjänster, Socialdepartementet
Vill du bidra med din kunskap om socialtjänsten och sociallagarna till Regeringskansliets arbete inom området? Just nu söker vi en handläggare till enheten för familj och sociala tjänster vid Socialdepartementet under viss tid.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vid enheten för familj och sociala tjänster arbetar du tillsammans med professionella och kunniga kollegor med allt från att utarbeta och bereda förslag till propositioner, utredningsdirektiv och myndighetsuppdrag till att sammanställa underlag till departementets politiska ledning och svara på frågor och interpellationer från riksdagen. Du arbetar nära politiken och förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer krav på att du är resultatinriktad och flexibel.
Gruppen arbetar med socialtjänstfrågor och områden inom individ- och familjeomsorgen. Arbetsuppgifterna handlar om övergripande socialtjänstfrågor, beredning av sociallagarna och tillsynsfrågor på socialtjänstens område. Område och uppgifter kan komma att ändras över tid.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du ska ha en akademisk examen inom relevant område, gärna inom juridik. Du ska ha god kunskap om socialtjänsten och sociallagarna. Du bör har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och gärna av arbete inom socialtjänst eller närliggande områden. Erfarenhet av lagstiftningsarbete är meriterande.
Du ska ha god stilistisk förmåga och goda kunskaper i muntlig framställning, både på svenska och på engelska. Arbetet förutsätter en god förståelse för kraven på arbete i en politiskt styrd verksamhet. Vidare är det viktigt med förståelse för Regeringskansliets roll och funktion.
Dina egenskaper
Du ska ha god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och att effektivt hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt med bibehållen kvalité. Du är noggrann och strukturerad och har förmåga att snabbt sätta dig in i och analysera komplexa frågeställningar. Du har mycket god samarbetsförmåga och kan på ett konstruktivt sätt omsätta och beakta andras synpunkter och perspektiv. Det är viktigt att du trivs i en miljö där ditt långsiktiga och strategiska arbete kombineras med beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid.
Övrigt
Tidsbegärnsad anställning till och med sista november 2018.
Tillträde snarast.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Karin Hjelmer, på 08-405 44 81. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Aneta Siskovic för Saco och Tom Nilstierna för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 16 augusti 2017.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35