Handläggare- arbeta självständigt med myndighetsstyrning

Arbetsbeskrivning

- enheten för processrätt och domstolsfrågor, Justitiedepartementet

Vill du känna att du är med och bidrar samt tar ett stort ansvar? Vi erbjuder stimulerande och varierande arbetsuppgifter tillsammans med trevliga och kompetenta kollegor!

Din arbetsdag. Sveriges morgondag
Som myndighetshandläggare har du en nyckelroll i arbetet med styrningen och uppföljningen av bl.a. domstolsväsendet och Domstolsverket. Rollen innebär ett självständigt handläggaransvar för regeringens styrning och uppföljning av några av enhetens myndigheter. Du ska analysera och bedöma myndigheternas verksamhet och resultat, identifiera utvecklingsområden, ansvara för delar av budgetpropositionen och myndigheternas regleringsbrev samt utarbeta särskilda uppdrag till myndigheterna. I arbetsuppgifterna ingår också att fortlöpande hantera uppkomna frågor och annan handläggning av enhetens löpande ärenden och framtagande av underlag till den politiska ledningen.  


Läs mer om enhetens verksamhet www.regeringen.se.

Din bakgrund och kompetens
Du ska ha samhällsvetenskaplig eller annan relevant akademisk examen t.ex. inom ekonomi. Du bör ha flerårig erfarenhet av styrning och uppföljning av myndigheter, goda kunskaper om statlig förvaltning och den statliga budgetprocessen. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsstyrningsarbete från Regeringskansliet eller erfarenhet från arbete med myndighetsstyrning och/eller kvalificerad verksamhetsplanering på central nivå i större statlig myndighet. 

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen bör du ha ett strukturerat arbetssätt och hög analytisk förmåga. Du ska ha en hög förmåga att skapa och bibehålla relationer samt vara samarbetsinriktad, då rollen innebär många, både interna och externa relationer. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt engelska. Då arbetstrycket stundtals är högt men med bibehållna krav på kvalitet behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt.  

Övrigt
Tidsbegränsad anställning, vikariat under sex månader.
Tillträde i september.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschef Per Lennerbrant på 08-405 40 51. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Helena Rynefelt på 08-405 82 86. Fackliga kontaktpersoner är Daniel Bergvall, SACO och Ralph Kron, ST. Du når dem via växeln på telefon 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 maj 2016.

 

 


Regeringskansliets uppdrag är att biträda regeringen i arbetet att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 600 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 17 maj 2016

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


28 februari 2024

18 augusti 2023