Handläggare arbetsmarknadsfrågor

Arbetsbeskrivning

I Kalmar är det alltid nära till rekreation och naturupplevelser. Oavsett var du bor i kommunen, har du aldrig långt till havet. Här finns gott om möjligheter till ett kustnära boende. Tillsammans med en bra kommunal service och ett stort utbud av handel och nöjen ger det en mycket hög livskvalitet.

Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 150 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi 5 000 anställda.

Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Kommunledningskontoret ger stöd och service till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen med dess arbetsutskott och personaldelegation. Kommunledningskontoret ger också service till nämnder och kommunägda bolag. Det gäller t.ex. juridik, förhandling, utbildning, löner, arbetsrätt, redovisning, företags- hälsovård.

ARBETSUPPGIFTER
Näringsliv- och arbetsmarknadenheten arbetar med att lindra effekterna av arbetslösheten och stärka den enskilde så man ökar sin anställningsbarhet. Enheten arbetar med samtliga arbetsmarknadspolitiska program och åtgärder som idag finns via Arbetsförmedlingen.

I rollen som handläggare arbetar du med att placera ut mäniskor i olika typer av åtgärder inom den kommunala förvaltningsorganisationen, ideella föreningar, organisationer och stiftelser.
Du samarbetar med Arbetsförmedlingen, Socialförvaltningen och har goda relationer med de fackliga organisationerna.

Du kommer dagligen att behöva dokumentera ditt arbete och arbeta med administration.

De direktiv du arbetar utifrån kan ibland snabbt förändras.

För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.

Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Har relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• Minst två års erfarenhet av arbete med arbetsmarknad och samhälle
• Kunskap om och praktisk erfarenhet av olika typer av arbetsmarknadsåtgärder
• Erfarenhet av förhandlingar är meriterande
• Goda användarkunskaper i Word, Excel, Internet och E-post
• God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska såväl muntligt som skriftligt
• B-körkort

Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha budgetansvar, att arbeta målinriktat och har erfarenhet av samverkan med andra myndigheter/parter.

Dina personliga egenskaper kännetecknas av att du har god samarbetsförmåga, en god analytisk förmåga, och har förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter. Du trivs med att samarbeta med olika människor och organisationer samt har hög social kompetens. Eftersom arbetet kräver god förhandlingsvana ska du också ha förmåga att skapa struktur och göra prioriteringar.

Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt kulturell mångfald tillför verksamheten.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Flyktingsamordnare Lars-Ove Angré
0480-45 09 26
Vision Inger Svensson
0480- 45 00 70
SACO Carolina Andersson
0480- 45 09 11
Sysselsättningshandledare Jimmy Johansson
0480-45 01 35
Näringslivschef Thomas Davidsson
0480- 45 00 61

Sammanfattning

Besöksadress

Östra Sjögatan 16 39126 KALMAR
None

Postadress

Box 611
KALMAR, 39126

Liknande jobb


Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

17 maj 2024

Administrativ handläggare

17 maj 2024