Handläggare Arbetsmiljö till Stabsavdelningen, Arméstaben

Handläggare Arbetsmiljö till Stabsavdelningen, Arméstaben

Arbetsbeskrivning

Ett av arméstabens fokusområden är att bygga den nya armén. En armé som har fokus på arméns förmåga i fält och i detta bygga nya såväl som omstrukturera befintliga förband. Parallellt leder arméstaben förband såväl nationellt som internationellt. Arméstaben utvecklar och produktionsleder i armén ingående krigsförband samt underställda organisationsenheter som utgörs av förband och skolor.

Ovanstående kombinerat med att fortsatt etablera arméstaben som en sammanhållen och sammanhållande kraft gör att arbetsuppgifterna är mycket omväxlande, utvecklande och dynamiska. Vi är alla lösningsfokuserade och tar våra uppgifter och ansvar med stort engagemang där ALLT för armén är vår drivkraft.

Armén – när och där det avgörs!

Som HL arbetsmiljö är du en del av AST Stabsavdelning med 18 medarbetare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare arbetsmiljö kommer du att vara funktionsansvarig gällande arbetsmiljöarbetet och din roll är att samordna och utveckla det systematiska arbetsmiljöarbetet vid förbandet. Du har en viktig roll som stöd till chefer i både det systematiska arbetsmiljöarbetet och enskilda arbetsmiljöfrågor. Du kommer även att samverka med skyddsombud och företrädare för både verksamsäkerhetsfrågor och Företagshälsovården. I rollen som handläggare arbetsmiljö följer och deltar du aktivt i utvecklingen av det systematiska arbetsmiljöarbetet och sammanställer statistik samt svarar för utbildning och information. Du har en viktig roll i arbetet med förbandets arbetsmiljökommitté.

Arbetet är utåtriktat med många kontakter mot både chefer, skyddsombud och kollegor inom Försvarsmakten. Du förväntas även kunna arbeta med generella HR-frågor utöver arbetsmiljöområdet.

Du kommer ansvara för att:
• Stödja chefer på alla nivåer i det systematiska arbetsmiljöarbetet
• Samordna, utveckla och följa upp förbandets systematiska arbetsmiljöarbete
• Delta i utredningar av arrbetsmiljörisker, tillbud och olyckor, föreslå åtgärder samt följa upp handlingsplaner
• Planera och genomföra arbetsmiljöutbildning för anställd personal.

Kvalifikationer
• Relevant akademisk examen inom företrädesvis arbetsmiljö/juridik/HR.
• Dokumenterad arbetslivserfarenhet av fysiskt och psykosocialt arbetsmiljöarbete.
• God kunskap om aktuell lagstiftning och riktlinjer avseende arbetsmiljö.
• Minst tre års erfarenhet av arbetsmiljöarbete.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• B-körkort.

Meriterande
• Erfarenhet från arbetsmiljöarbete inom Försvarsmakten eller annan offentlig myndighet.
• Erfarenhet av SAP/PRIO.
• Tidigare arbetslivserfarenhet av HR-arbete.
• Militär erfarenhet

Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som handläggare arbetsmiljö är det viktigt att du är lyhörd och har lätt för att skapa förtroende. Som person är du tydlig, driven och prestigelös. Du har förmågan att snabbt skapa dig en bild av verksamheten och dess syfte och mål. Du visar god förståelse för verksamhetens behov och kan leverera resultat med hög kvalitet. Du är van vid att hantera både enklare och mer komplexa uppgifter. Du är van vid ett självständigt arbetssätt, men också att leda arbetsgrupper. Du trivs med att vara stöd och bollplank till chefer. God kommunikations- och samarbetsförmåga är avgörande för att lyckas och trivas i rollen som arbetsmiljöhandläggare. Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:
HR-Chef Marie Levin, mobil 070-281 99 02
Avdelningschef Övlt Mikael Beck, mobil 070-342 01 11.

Fackliga företrädare
OFR/O – Tomas Lahti
OFR/S – Inge Bäcklin
Saco-S – Jan B Johansson
SEKO – Christian Hedberg
Samtliga fackliga företrädare kan nås via FM växel 0505-45 10 00.

Villkor
Anställningsformen kräver godkänd säkerhetsprövning.
Arméstaben är ett krigsförband vilket innebär att du kommer att bli krigsplacerad och du förväntas därmed kunna verka i hela beredskapsskalan (fred, kris, krig).

Övrigt
Befattningsnivå: Civil
Antal befattningar: 1
Lön: Individuell lönesättning enligt kollektivavtal.
Anställningsform: Tillsvidare anställning 6 månaders provanställning tillämpas.
Arbetsort: Enköping.
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Din ansökan
Din ansökan skall innehålla CV samt ansökningsbrev (max 1 sida).

Välkommen med din ansökan senast den 2020-03-03.


--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmakten är inne i ett omfattande utvecklingsarbete för att bygga ett starkare försvar mot bakgrund av ett försämrat omvärldsläge och ny försvarspolitisk inriktning med fokus på det nationella försvaret. Ledning för ett starkare försvar syftar till att öka robustheten, förenkla lednings- och lydnadsförhållanden samt genom decentralisering av mandat och ansvar öka förutsättningarna för uppdragstaktik.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström

Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: 7-Eleven
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 februari 2020
  • Ansök senast: 3 mars 2020

Besöksadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM

Postadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM, 11456

Liknande jobb


Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

17 maj 2024

Administrativ handläggare

17 maj 2024