Handläggare av åtagandeplaner, jordbrukets EU-stöd

Arbetsbeskrivning

På Länsstyrelsen i Kalmar arbetar 200 engagerade medarbetare. Experter, specialister och generalister samverkar för länets utveckling och tillväxt och svarar för myndighetsutövning. Läs mer på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/kalmar/

På lantbruksenheten arbetar idag drygt 20 personer. Enheten ansvarar tillsammans med Jordbrukarstödsenheten för att handlägga lantbrukarnas ansökningar om utbetalning av gårdsstöd och miljöersättningar. Arbetet bedrivs inom främst tre områden - handläggning av ansökan, fältkontroll av ansökan och upprättande av åtagandeplaner för betesmarker.

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare av åtagandeplaner arbetar du med att fastställa sk markklasser för olika typer av betesmark och avgör vilka betesmarker som kan godkännas enligt stödreglerna. För varje mark fastställs dessutom villkor för skötsel som gynnar natur och kulturvärden på marken. Arbetet sker både i fält och genom skärmgranskning av flygbilder och tidigare inventeringar inne på kontoret. Arbetet är självständigt och innebär mycket kontakter med lantbrukare. Fältarbetet utförs över ett stort geografisk område och du ansvarar själv för en effektiv planering av arbetet. Övernattning på annan ort kan förekomma. I tjänsten ingår det arbete med block-/kartredigering.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är natur- eller kulturvetare eller annan utbildning som vi finner likvärdig. Det är ett krav att du har goda kunskaper om det hävdade landskapets naturvärden och de hävdgynnade arterna.

Det är en fördel om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt teoretisk och praktisk lantbruks- och landsbygdserfarenhet. Kunskap i GIS är önskvärt.

Möten och samråd med jordbrukare, rådgivning och diskussioner med brukaren är vanliga. Du måste kunna hantera situationer där olika synsätt och uppfattningar bryts mot varandra. Det är därför viktigt att du har förmåga att skapa förtroendefulla kontakter och att du har vana av att hantera människor i olika situationer. Vi värdesätter också god samarbetsförmåga och hög servicekänsla. Det är viktigt att du har god administrativ förmåga, är noggrann och flexibel, och kan följa regler och tidsplaner.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten, och särskilt förmågan att samarbeta med andra.

Myndigheten tillämpar i huvudsak e-handläggning och i fält används handdator varför god datorvana är ett krav. Du måste ha en bra förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. B-körkort krävs.

ÖVRIGT
Tidsbegränsad tjänst under perioden 1 april - 31 oktober. Det är viktigt att du har möjlighet att arbeta under hela perioden.

Vi erbjuder Dig en unik arbetsplats…
fylld av kunniga experter och ambitiösa generalister inom en mängd olika samhällsfunktioner. Länsstyrelsens står just nu inför många intressanta utmaningar och anställningen ger därmed goda möjligheter till personlig utveckling. Vi har en god arbetsmiljö, bra personalsociala förmåner och stora möjligheter till flexibel arbetstid. Vi välkomnar mångfald och ser jämställdhet som en självklarhet.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Brynolf
010 - 22 38 000
Ulla Ekberg
010 - 223 80 00
Ann-Eva Zidén
010 - 223 80 00
Eva Brynolf
070-6118409
Avdelningschef Eva Brynolf
070-6118409
SACO Ulla Ekberg
010 - 223 80 00
ST Ann-Eva Zidén
010 - 223 80 00
Personalchef Torbjörn Johansen
010 - 22 38 000
Enhetschef Agneta Gustavsson
010-2238000
Handläggare ensamkommande flyktingbarn Moa Brändström
010-2238000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Kalmar län KALMAR
  • 3 platser
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 22 januari 2016

Besöksadress

Malmbrogatan 6 39186 KALMAR
None

Postadress

Malmbrogatan 6
KALMAR, 39186

Liknande jobb


Postdoktor NatCap

Postdoktor NatCap

25 april 2024

Postdoktor (2 år) inom pollineringsekologi

19 april 2024

22 april 2024