Handläggare av stöd inom landsbygdsprogrammet

Arbetsbeskrivning

På Länsstyrelsen i Kalmar arbetar 200 engagerade medarbetare. Experter, specialister och generalister samverkar för länets utveckling och tillväxt och svarar för myndighetsutövning. Läs mer på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/kalmar/

Är du intresserad av att vara med och medverka till utvecklingen på landsbygden? Tycker du att landsbygdsutveckling, administration och ekonomi är intressanta ämnen? Då kan det här vara jobbet för dig!

Länsstyrelsen har som uppdrag att utveckla landsbygden i Kalmar län. Vi söker nu en handläggare med stort intresse för landsbygdsfrågor. Du kommer att vara placerad på Utvecklingsenheten som arbetar med genomförandet av Landsbygdsprogrammet och Havs- och fiskeriprogrammet 2014-2020 på regional nivå. Vi är 12 personer som arbetar med handläggning av företags- och projektstöd, regionala tillväxtstöd, behörighetsutbildning och kompetensutveckling/rådgivning till företrädesvis landsbygdsföretag. Nu söker vi en medarbetare till handläggargruppen inom Landsbygdsprogrammet. Vi finns sedan snart två månader i nyrenoverade lokaler med en öppen kontorslösning i Riskvarnen centralt i Kalmar, precis vid havet.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta med handläggning av ansökan om företagsstöd, projektstöd och miljöinvesteringar inom Sveriges Landsbygdsprogram för 2014-2020. I handläggningsprocessen ingår både utredning av ansökan och granskning av utbetalningsansökningar. Målsättningen är att landsbygdsprogrammet ska ge lönsamma och livskraftiga företag, aktiva bönder som ger oss öppna marker med betande djur samt en attraktiv landsbygd. Stöden inom landsbygdsprogrammet riktar sig till företag, föreningar och andra organisationer med verksamhet på landsbygden.

Du kommer självständigt att utreda ansökningar om stöd eller ansökningar om utbetalning och ingå i en grupp som hanterar liknande ärenden. Det finns detaljerade regler och rutiner till din hjälp. Inget ärende är det andra likt vilket gör arbetet varierande och utvecklande. Arbetet med företagsstöd innefattar bland annat beräkning och bedömning av ett företags lönsamhet och bedömning av affärsplaner. Arbetet med projektstöd innefattar bland annat rimlighetsbedömning av projektbudget och bedömning av projektplaner. I arbetet ingår kontakter med de som söker stöd, berörda myndigheter samt att informera om stödmöjligheter inom landsbygdsprogrammet. Arbetet utförs till största delen på kontoret men innefattar även en del resor och kontakter med de som söker stöden i länet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en utbildning med ekonomisk, agrar eller samhällsvetenskaplig inriktning eller annan likvärdig utbildning med kunskaper inom redovisning och ekonomisk bedömning.

Erfarenhet från liknande myndighetsuppgifter med handläggning och kunskap om regelverken kring Sveriges Landsbygdsprogram 2014-2020 är en extra merit liksom erfarenhet av företagande eller projektverksamhet på landsbygden. Meriterande är också erfarenhet av kvalificerat handläggningsarbete och administration.

Som person är du kontaktskapande och upprätthåller goda relationer. Du ska ha en analytisk förmåga, vara strukturerad, noggrann, resultatinriktad och ha eget driv. Du har lätt för att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra och bidrar till ett positivt arbetsklimat. Arbetsuppgifterna förutsätter att du har ett serviceinriktat sätt och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Dina personliga egenskaper fäster vi stor vikt vid.

B-körkort och god datorvana är ett krav.

ÖVRIGT
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas.

Vi erbjuder Dig en unik arbetsplats…
fylld av kunniga experter och ambitiösa generalister inom en mängd olika samhällsfunktioner. Länsstyrelsens står just nu inför många intressanta utmaningar och anställningen ger därmed goda möjligheter till personlig utveckling. Vi har en god arbetsmiljö, bra personalsociala förmåner och stora möjligheter till flexibel arbetstid. Vi välkomnar mångfald och ser jämställdhet som en självklarhet.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Brynolf
010 - 22 38 000
Ulla Ekberg
010 - 223 80 00
Ann-Eva Zidén
010 - 223 80 00
Eva Brynolf
070-6118409
Avdelningschef Eva Brynolf
070-6118409
SACO Ulla Ekberg
010 - 223 80 00
ST Ann-Eva Zidén
010 - 223 80 00
Personalchef Torbjörn Johansen
010 - 22 38 000
Enhetschef Agneta Gustavsson
010-2238000
Handläggare ensamkommande flyktingbarn Moa Brändström
010-2238000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Kalmar län
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 5 juli 2016

Besöksadress

Malmbrogatan 6 39186 KALMAR
None

Postadress

Malmbrogatan 6
KALMAR, 39186

Liknande jobb


Verksamhetsledare

Verksamhetsledare

3 januari 2024

Forskningsassistent i landsbygdsutveckling

Forskningsassistent i landsbygdsutveckling

18 december 2023

Landsbygdsutvecklare

Landsbygdsutvecklare

4 december 2023

Processledare landsbygdsutveckling, projektanställning

Processledare landsbygdsutveckling, projektanställning

23 oktober 2023