Handläggare barn och familjehem

Arbetsbeskrivning

Bollebygd är en expansiv kommun som ligger i en naturskön omgivning med bra kommunal service och på pendlingsavstånd från Göteborg, Borås och Alingsås.

Nu utvecklar vi vårt arbete med familjehem och tar därför fram ett nytt team som ska arbeta upp vår familjehemsorganisation. Vi söker en familjehemssekreterare/Barnsekreterare till teamet och som kan förstärka vårt arbete inom individ- och familjeomsorgen i Bollebygds kommun. Du kommer att vara en del av vårt utredningsteam där hela kommunens myndighetsutövning är samlad vad gäller SoL, LVU, LVM samt LSS. I utredningsteamet har vi i dag tolv utredare och två enhetschefer. Utöver utredningsteamet består individ och familjeomsorgen av ett resursteam, där verkställighet, arbetsmarknadsenhet och ungdomsgården är organiserade.

Hos oss får du engagerade, positiva och omtänksamma kollegor och ett spännande arbete med möjlighet att träffa människor med olika bakgrund och med skilda erfarenheter av livet.

- Vi har låg ärendemängd
- Vi har ett nära ledarskap, ca 6 handläggare per enhetschef
- Vi erbjuder goda möjligheter till personlig och yrkesmässig utveckling
- Den lilla kommunen erbjuder korta beslutsvägar
- För nya handläggare erbjuder vi en omfattande handläggarskola som en del av introduktionen
- Vi har stöd från en specialiserad socialrättsjurist inom förvaltningen
- Vi erbjuder konkurrenskraftiga löner
- Vi har planer på att införa möjlighet till distansarbetet

Våra ledord är:
• Vi är till för kommunens invånare
• Vi arbetar utifrån kunskap och kompetens
• Vi bidrar till en konstruktiv och generös arbetsmiljö

Vi erbjuder bra arbetsvillkor som möjliggör för dig som utredare att göra ett gott arbete. Då vi är verksamma i den lilla kommunen har vi byggt upp nära samarbete med samverkanspartners inom och utanför enheten, också det bidrar till att kunna göra en skillnad för de som vi arbetar med och för. Vi vågar tänka nytt och utformar vår verksamhet utifrån de förutsättningar och möjligheter som finns.

ARBETSUPPGIFTER
Teamet kommer att bestå av två handläggare. Vi tänker att arbetsuppgifterna som respektive familjehemssekreterare och barnsekreterare kan fördelas mellan två tjänster eller som två renodlade tjänster.

I uppdraget som familjehemssekreterare/barnsekreterare rekryterar, utreder, utbildar och handleder du familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer för verksamhetens målgrupp. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Barnsekreterarens uppgift är att ansvara och följa upp det placerade barnet.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara driven och utvecklingsorienterad då vi inte har någon familjehemsverksamhet i kommunen i dag. Teamet kommer att tillsammans med enhetschef bygga verksamheten från grunden, i allt i från att ta fram riktlinjer till att bygga ett väl fungerande teamarbete med barnets bästa i centrum.

Handläggning av andra ärendetyper inom individ- och familjeomsorgen kan komma att bli aktuellt.

Du kommer att ha stöd av nära arbetsledning och kontinuerlig processhandledning i extern regi.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom och som vill arbeta inom familjehemsvården. Vi ser gärna att du har en relevant vidareutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell samt BBIC. Tidigare erfarenhet av arbete som socialsekreterare med myndighetsutövning ser vi som meriterande. Har du erfarenhet som socialsekreterare men inte inom familjehemsvården kommer vi att erbjuda vidareutbildning under 2017.

Det är viktigt att du kan fullfölja processer både administrativt och känslomässigt. Du är en person som uttrycker dig väl i tal och skrift. Som person är du positiv, engagerad, nyfiken och har en förmåga att skapa struktur runt dig.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Körkort B är ett krav.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Omsorgschef Maria Degerman
033-23 13 34
Facklig företrädare nås via kommunens växel
033-23 13 00
1:e socialsekreterare Jenny Mattsson
033-23 13 39
Omsorgschef John Henriksson
033-23 13 40
Tf. enhetschef IFO Eva Carlström
033-430 57 71
Gruppledare Jenny Mattsson
033-430 57 72
Enhetschef Lisa Eng
033-430 58 58
Enhetschef Helena Öberg
033- 430 57 84
Enhetschef Lisa Eng
033- 430 58 58
Enhetschef Jenny Mattsson
033-430 57 72

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bollebygds kommun, Individ- och familjeomsorg
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2 januari eller enligt överenskommelse. .
  • Publicerat: 13 december 2016

Besöksadress

51783 Bollebygd
None

Postadress

Box 147
Bollebygd, 51783

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024