Handläggare - bidra till effektiv styrning och uppföljning

Handläggare - bidra till effektiv styrning och uppföljning

Arbetsbeskrivning

Enheten för styrning inom migrationsområdet, Justitiedepartementet
Har du gedigen erfarenhet av styrning av statlig verksamhet? Vi erbjuder intressanta och varierande arbetsuppgifter med möjlighet att bidra till effektiva och rättssäkra migrationsprocesser.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
En stor del av din vardag hos oss handlar om att både självständigt och tillsammans med andra handläggare på migrationsenheterna bidra till att regeringens politik får genomslag i myndigheternas verksamhet samt ge löpande stöd till den politiska ledningen inom ett brett spektrum av frågor. Arbetsuppgifterna består främst av att inom områdena asylprövning, prövning av ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete, familjeåterförening, besök och studier, viseringsansökningar, prövningen av anmälan och ansökan om medborgarskap, fri rörlighet samt prövning i domstol av migrationsärenden, bedöma graden av måluppfyllelse när det gäller effektivitet, rättssäkerhet och service, ta fram konsekvensanalyser för nya förslag och bevaka förutsättningar för genomförbarhet, kostnadseffektivitet och god styrning för olika förslag.

Du kommer även få ta fram och bereda förslag till åtgärder inom enhetens ansvarsområde, bidra till prognosunderlag, budgetpropositioner, regleringsbrev, olika analyser och så vidare samt besvara politiska beställningar, riksdagsfrågor, interpellationer och gemensamberedningar inom Regeringskansliet.

Läs mer om enhetens verksamhet www.regeringen.se

Din bakgrund
Du ska ha samhällsvetenskaplig eller annan relevant akademisk examen. Vi vill att du har minst två års erfarenhet av kvalificerat arbete med myndighetsstyrning inom Regeringskansliet eller erfarenhet från arbete på central nivå i större statlig myndighet där styrningsfrågor varit viktiga. Vi ser positivt på om du har erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling och budgetarbetet. Du behöver ha goda kunskaper om både den statliga budgetprocessen och den statliga förvaltningsmodellen samt om regeringens styrning av myndigheter.  

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som myndighetshandläggare bör du ha ett strukturerat arbetssätt och hög analytisk förmåga. Rollen kräver även att du bidrar med en hög grad av service samt är bra på att skapa och bibehålla relationer samt vara samarbetsinriktad, då rollen innebär många interna och externa relationer. Du ska vara bra på att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt ha goda kunskaper i engelska. Arbetstrycket är tidvis högt vilket gör att du behöver ha ett flexibelt förhållningssätt.   

Övrigt
Vi erbjuder tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt, varför urval sker löpande.


En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad? 
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Marie Olausson som är enhetschef, på 08-405 37 67. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, Saco och Susanna Wiener, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 27 mars 2020. 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 mars 2020
  • Ansök senast: 27 mars 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024