Handläggare - bidra till Regeringskansliets krishanteringsförmåga

Arbetsbeskrivning

Kansliet för krishantering, Justitiedepartementet

Är du en erfaren handläggare med analytisk ådra och förmåga att växla tempo? Då kan du vara vår nästa handläggare, med arbetsuppgifter som spänner från långsiktig kunskapsuppbyggnad till att hantera dagsaktuella händelser.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare vid kansliet för krishantering, sektionen för omvärldsanalys och rapportering, följer du och bygger upp kunskap om hot och risker som kan föranleda krishantering för regeringen eller Regeringskansliet. I din nya roll får du möjlighet att skapa och upprätthålla viktiga nätverk med relevanta enheter inom Regeringskansliet. Utifrån dina kunskaper och nätverk bidrar du till inriktningen av kansliets omvärldsbevakning på både kort och lång sikt. Du medverkar vid hanteringen av dagsaktuella händelser, bland annat genom att leda eller delta i analysarbete och ta fram och föredra underlag. Du är också drivande vid utveckling av kansliets arbetsformer, avseende exempelvis framtagande av lägesbilder och former för rapportering. Du får även tillfälle att stötta andra delar av kansliet i arbetet med samordning, utbildning och övning inom krishanteringsområdet.

Chefstjänstemannen för krishantering ansvarar för att utveckla, samordna och följa upp Regeringskansliets krishantering samt nödvändiga förberedelser för detta. Till sitt stöd har chefstjänstemannen kansliet för krishantering. Läs mer om kansliet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig med relevant högskole- eller universitetsexamen. Utbildning inriktad på samhällets krishantering är meriterande – men det är inget krav. Du har ett stort samhällsintresse, god kunskap om statsförvaltningen och har hunnit arbeta flera år som handläggare inom Regeringskansliet eller annan statlig myndighet alternativt i annan relevant verksamhet inom offentlig förvaltning. Har du tidigare arbetat inom krisberedskapsområdet – exempelvis med omvärldsanalys, samordning eller utformning och genomförande av utbildningar och övningar – är det meriterande. Du behöver också ha goda kunskaper i engelska.

Dina egenskaper
För att lyckas i den här rollen behöver du vara självständig, flexibel, analytisk och kommunikativ. Arbetstempot och karaktären på arbetsuppgifterna kan variera och du behöver därför trivas i en roll där du självständigt identifierar vad som behöver göras, hur du ska gå tillväga och vilka samarbetspartners som behöver involveras. Du är analytiskt skicklig med en god förmåga att dra egna slutsatser utifrån komplexa underlag. Du behöver också vara en skicklig skribent och en van kommunikatör, som kan sammanfatta och förmedla information på ett pedagogiskt och stringent sätt såväl skriftligt som muntligt. Vi förväntar oss att du trivs med att ta ett stort eget ansvar samtidigt som du är samarbetsinriktad och gillar att jobba tillsammans med andra mot gemensamma mål.

Övrigt
Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder kontaktar du Erik Nordman som är biträdande sektionschefen, på 08-405 82 28. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Ulrika Atterfors på 08-405 17 65. Fackliga kontaktpersoner är Daniel Bergwall för Saco, och Ralph Kron för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Du ansöker genom att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 augusti 2016.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 3 augusti 2016

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024