Handläggare -bidra till utvecklingen av samhällets digitalisering

Arbetsbeskrivning

– enheten för Digital förvaltning, Finansdepartementet

Det är ett högt förändringstryck i det offentliga Sverige. Digitalisering, globalisering och urbanisering påverkar all verksamhet och alla sektorer i samhället. Det skapar nya möjligheter för myndigheterna att bli mer innovativ och samverkande. Har du den kunskap och det intresse som krävs för att bidra till utvecklingen av samhällets digitalisering? Då kan vi erbjuda dig en variationsrik roll i en händelserik arbetsmiljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på enheten för Digital förvaltning får du vara en del av den verksamhet som ansvarar för genomförandet av programmet: Digitalt först: för en förnyelse av det offentliga Sverige. Satsningen ska bidra till att nå regeringens mål om en enklare vardag för medborgare, en öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet samt en högre kvalitet och effektivitet i verksamheten.

I ditt dagliga arbete kommer du planera, genomföra och följa upp arbetet mot uppställda mål, föra dialog med myndigheter, intresseorganisationer, näringsliv och olika delar av Regeringskansliet. I arbetet ingår också EU-arbete och att kunna representera enheten i olika nationella och internationella sammanhang. Du kommer även att ta fram och analysera underlag till den politiska ledningen, bland annat utkast till regeringsbeslut, samt delta i beredningen av frågor inom enhetens ansvarsområden. Det krävs ofta snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda. Ditt arbete präglas av nära dialog och samarbete med departementets ledning, andra enheter inom departementet och Regeringskansliet samt med andra myndigheter. Tillsammans med professionella kollegor kommer du att bidra till samhällsutvecklingen.

Läs mer om vår verksamhet på regeringen.se eller vår blogg: naringsbloggen.se

Din bakgrund
Du har akademisk utbildning inom teknik, ekonomi, juridik eller statsvetenskap. Det är ett krav att du har flerårig erfarenhet av arbete med strategi- och verksamhetsutveckling inom offentlig eller privat sektor där digitalisering varit i fokus. Om du har ansvarat för större digitaliseringsprojekt eller en it-verksamhet är det meriterande. Du har vana av att leda projekt och har arbetat i roller där samverkan med olika aktörer varit viktiga inslag.

Dina egenskaper
Du bör vara initiativrik samt ha god kommunikativ förmåga. Uppgifterna och arbetssättet ställer krav på förmåga att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift, vara drivande och ansvarstagande. Stor vikt läggs på att du har god samarbetsförmåga och är flexibel, vilket innebär att du snabbt kan anpassa dig till nya situationer.

Övrigt
Vi söker 2 handläggare en tillsvidare anställningen som inleds med sex månaders provanställning och en tidsbegränsad anställning till och med den 31 december 2017.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschefen Christina Henryson på telefon 08-405 40 56. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jakob Petruson på 08-405 19 51. Fackliga kontaktpersoner är Peter Österberg för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 21 oktober 2016.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Finansdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och landsting, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor samt statens budget.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 30 september 2016

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024