Handläggare bostadsanpassningsbidrag

Arbetsbeskrivning

Strängnäs kommun utvecklar individen, verksamheten och samhället! Våra 2 200 medarbetare verkar i en dynamisk organisation som gärna prövar nya vägar för att nå sina mål. Kommunens ca 34 000 invånare bor i attraktiva tätorter som Strängnäs, Mariefred, Åkers Styckebruk och Stallarholmen, eller i mindre orter med landsbygdskaraktär. Till Stockholm och Västerås tar du dig på mindre än en timme; Enköping och Eskilstuna når du inom 30 minuter.

Verksamheten Myndighet och bistånd ansvarar för utredning, bedömning, beslut och uppföljning enligt gällande lagstiftning samt kommunala riktlinjer. Strängnäs kommun tillämpar lagen om valfrihet (LOV) inom hemtjänstens område. I dagsläget finns avtal med 7 privata utförare. Vi möter våra medborgare med adekvat information, gör kvalitativa utredningar och bedömningar samt fattar rättsäkra beslut. Vi arbetar utifrån ett nära chefs- och ledarskap och vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Idag är vi tjugo medarbetare. Vi arbetar med biståndsbedömningar inom äldreomsorgen och funktionsnedsatta och vi beslutar om bostadsanpassningsbidrag samt utfärdar tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst. I verksamheten finns också ett vårdplaneringsteam.

För att nå långsiktig ekonomisk hållbarhet med hög kvalitet och trygghet för medborgare söker vi engagerade medarbetare som gillar utmaningar och att tänka både utanför och innanför boxen!
Att arbeta inom myndighet och bistånd i Strängnäs kommun är ett omväxlande och stimulerande arbete i en lärande organisation. Vi arbetar efter ledorden rättsäkerhet, kvalitet, tillgänglighet och samverkan. Vi är en del i en värdegrundsstyrd organisation och implementerar leanfilosofin i den kommunala organisationen.

Välkommen till vårt gäng med kompetenta och engagerade medarbetare!

ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag som handläggare blir att självständigt handlägga ärenden enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du kommer också att delta i det ständigt pågående utvecklingsarbetet inom verksamheten.
Tjänsten kommer även att innefatta färdtjänsthandläggning, vilket innebär att utreda, bedöma och besluta om tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst enligt gällande lagstiftning.

Vi arbetar i verksamhetssystemet Lex och Treserva.

KVALIFIKATIONER
Du är legitimerad arbetsterapeut eller har högskoleutbildning som arbetsgivaren anser vara likvärdig. Därtill har du erfarenhet av myndighetsutövning och tidigare handläggning i politiskt styrd organisation, samt av bostadsanpassningsbidrag.

För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du:
• har ett personligt engagemang och alltid sätter dina kunders behov i fokus
• har en mycket god förmåga att skapa förtroende för din person med ett stort mått av integritet
•är en utpräglad lagspelare som också har förmåga att arbeta självständigt, samt är snabblärd och flexibel i din planering
•har god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift
• har förmåga att på ett strukturerat och effektivt sätt parallellt handlägga ett flertal ärenden
• har en god analytisk förmåga
• visar prov på beslutsförmåga i ett flertal frågeställningar av varierande karaktär

Giltigt körkort med B-behörighet.

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Maria Jäderlund
0152-295 84
Samordnare Marianne Svensson
0152-290 54
Personalvetare Stefan Öhlund
0152-29162
verksamhetschef Maria Jäderlund
0152 295 84
verksamhetschef Myndighet och bistånd Maria Jäderlund
0152 295 84
Utvecklare Karin Pettersson
0152-29034
personalvetare Lina Svensson
0152 291 64
samordnare Marianne Svensson
0152 290 54
HR-specialist Lina Svensson
0152 291 64
enhetschef Karin Pettersson
0152-29034

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Månadslön
  • Deltid. 50% Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse .
  • Publicerat: 17 juli 2015

Besöksadress

Nygatan 10 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10.
Srängnäs, 64580

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024