Handläggare – för juridiskt arbete inom plan- och byggområdet

Handläggare – för juridiskt arbete inom plan- och byggområdet

Arbetsbeskrivning

Enheten för samhällsplanering, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Är du en kvalificerad jurist med erfarenhet inom plan- och byggområdet? Då kan vi erbjuda ett intressant arbete med politiskt prioriterade sakfrågor.  

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på enheten för samhällsplanering kommer du att driva politiskt prioriterade processer, bl.a. lagstiftningsarbete kopplat till de regelverk som styr den fysiska planeringen (primärt plan- och bygglagen). I arbetet ingår att ta fram underlag och föredra frågor för den politiska ledningen. Ditt arbete sker i nära samarbete med övriga handläggare på enheten och andra funktioner inom Regeringskansliet.

På enheten för samhällsplanering arbetar idag 16 personer. Enheten ansvarar för frågor rörande fysisk planering, plangenomförande, lantmäterifrågor och stadsutveckling. Myndigheten Lantmäteriet sorterar under enhetens ansvarsområde.

Läs mer om vår verksamhet på regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete och har mycket goda kunskaper om lagstiftningsfrågor inom plan- och byggområdet. Du har juristexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig.

Det är en fördel om du har erfarenhet från domstol, i synnerhet mark- och miljödomstol. Vi ser också gärna att du har flerårig erfarenhet från statlig och/eller kommunal förvaltning av att tillämpa plan- och bygglagstiftningen. Även tidigare erfarenhet från Regeringskansliet är meriterande. Har du erfarenhet av EU-rätt och miljörätt är det en styrka för rollen, liksom kunskap om lagstiftning relaterat till fastighetsbildning.

Dina egenskaper
Som person är du analytisk och resultatorienterad. Vissa arbetsuppgifter är tidspressade, vilket kräver att du är lösningsorienterad och har förmågan att arbeta snabbt och självständigt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Övrigt
Vi söker nu en eller flera medarbetare för tillsvidareanställning alternativt visstidsanställning. Intervjuer kan komma att ske löpande. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Lina Martinson 08‑405 36 48. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanady Hussein 08-405 48 53. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving för Saco och Anne-Charlotte Gramén för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg 14 januari 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2023
  • Ansök senast: 14 januari 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024