Handläggare inom Gemensamma Försäkringsfrågor i Stockholm och Göteborg

Handläggare inom Gemensamma Försäkringsfrågor i Stockholm och Göteborg

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.


Ansvar och arbetsuppgifter
Som handläggare med inriktning Språkmöte har du ett viktigt uppdrag, du är nämligen ofta medborgarens första kontakt med Försäkringskassan och bidrar på så vis att förstärka förtroendet för såväl Försäkringskassan som socialförsäkringen. Vi på Språkmöte svarar på frågor som gäller hela den svenska socialförsäkringen vilken innefattar drygt 50 olika förmåner. Du informerar och kommunicerar över telefon med individer på svenska och alternativt ett eller flera följande språk: arabiska, tigrinja och polska. Vissa språk erbjuds via bokade samtal medans andra erbjuder vi via direktlinjer. Detta innebär att mestadels av din totala arbetstid kommer du tala i telefon med våra kunder. Tjänsten innebär inkommande och utgående samtal på kundtjänst. Du besvarar också frågor via epost.

Du hjälper individer att identifiera sina behov och ge dem allmän och specifik information via telefon. En viktig del av ditt uppdrag är att informera och ge support i våra självbetjäningstjänster och skapa förutsättningar för medborgarna att självständigt ska kunna sköta sina ärenden. Du behöver vara en van datoranvändare och kunna hantera ett omfattande informationsflöde för att kunna möta kundernas olika behov. Detta kräver att du effektivt kan hämta information från olika webbsidor och system samtidigt som du har kunden i telefonen.

Vi söker dig som


• har mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift i svenska och ett av följande språk: arabiska, tigrinja och polska
• har slutbetyg från gymnasium eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• som tycker om att ge service via telefon eller sociala medier med ett utmärkt bemötande och fingertoppskänsla för kundservice med god kvalitet
• tycker det är roligt att jobba mot individuella- och gemensamma mål
• har en god datavana
• har en god pedagogisk förmåga
• förstår och värdesätter människors olikheter
• har erfarenhet av och trivs med möten över telefon

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av telefonkundtjänst
• har erfarenhet av att ha kundmöten eller andra möten med människor med deras behov som utgångspunkt
• har erfarenhet av att jobba teambaserat och arbeta mot gemensamma mål

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Arbetstiden är på vardagar mellan 08:00-16:27. Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas. Arbetspsykologiska tester används som en del av urvalet i den här rekryteringsprocessen.

För dem som går vidare efter arbetspsykologiska tester kommer intervjuer att ske löpande under sommaren med start v 30. Vid intervjutillfället kommer ytterligare ett språktest att utföras på plats innan intervjun, så det är bra att räkna med att intervjun sammantaget kan ta upp till två timmar. Tillsättning av tjänsterna sker löpande.

Kontaktuppgifter
Rekryterande chef: Sara Nilsson (vecka 29), 010-119 24 32 och Camilla Hagman (vecka 30-33), 010-116 16 53 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Monika Havenfyr, 010-112 99 01 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Nenad Zekovic, nenad.zekovic@forsakringskassan.se , SACO-S: Ulrika Oppmark, 010- 119 28 62, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 juli 2022
  • Ansök senast: 31 augusti 2022

Liknande jobb


23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023

23 januari 2023