OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gör skillnad. Varje dag.
Sedan februari 2016 är Habilitering och Hjälpmedel en egen förvaltning inom Region Skåne. Förvaltningen har ett viktigt och utmanande uppdrag; att göra livet mer möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig funktionsnedsättning. Vi har 800 medarbetare inom en rad olika kompetensområden som tillsammans arbetar för att personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott liv utifrån egna val. Vi erbjuder stöd, behandling, träning och hjälpmedel för att underlätta aktivitet och delaktighet. Våra verksamhetsområden är barn- och ungdomshabilitering, vuxenhabilitering, hjälpmedelsverksamhet samt syn-, hörsel- och dövverksamhet.
Inom förvaltningen handläggs all myndighetsutövning av LSS-enheten. Det handlar om utredning och beslutsfattande enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) inom området rådgivning och annat personligt stöd.
Nu söker vi dig som vill arbeta med LSS-handläggning till vår enhet i Malmö/Kristianstad. Du kommer att få förmånen att arbeta tillsammans med en kollega med många års erfarenhet inom området och du kommer även att få välja på vilken ort du vill arbeta.
ARBETSUPPGIFTER
Som LSS-handläggare arbetar du med den samlade beslutsprocessen inom LSS-lagstiftningen samt med rådgivning och annat personligt stöd. Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning och följer även upp fattade beslut. Myndighetsutövningen innebär också besvärsprövningar och besvärsutredningar till domstol. Arbetet innebär information, samarbete och omfattande kontakter med såväl den enskilde som med närstående, andra myndigheter och vårdgivare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har godkänd socionomexamen samt minst tre års arbetslivserfarenhet inom socionomyrket. Det är önskvärt att du har mycket god kunskap inom aktuell lagstiftning och tidigare har arbetat med utrednings- och handläggningsarbete inom LSS-området. Vidare ser vi gärna att du har arbetat i dokumentationssystem och har goda kunskaper i de program som ingår i Microsoft Office-paketet. Då det i arbetet förekommer resor till patienter och utförare är giltigt B-körkort ett krav.
Som person är du engagerad och har god förmåga att samarbeta samt skapa och bibehålla goda kontakter såväl internt i organisationen som externt. Det är viktigt att du är ansvarstagande och självständigt kan organisera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare har du god förmåga att arbeta med komplexa frågeställningar och uttrycker dig med lätthet på svenska i såväl tal som skrift.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Region Skåne ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och en hållbar utveckling i hela Skåne. Vårt högsta beslutande organ är regionfullmäktige, som väljs direkt av invånarna i Skåne.
För att lyckas i rollen tror vi att du är en god ambassadör för våra värderingar; välkomnande, drivande, omtanke och respekt.
På www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ingela Bröndel, Administrativ chef
040-675 36 89
Ekonomichef Pia Edmund
0721-998359
Carina Nordqvist, Enhetschef
040-675 38 22
Lovisa Jansson, Rekryterare
046-275 27 05
Pernilla Svartling, Enhetschef HR
0406-75 36 01
Pernilla Johansson, HR-specialist
0406-75 35 56