Handläggare inom överförmyndarverksamheten

Handläggare inom överförmyndarverksamheten

Arbetsbeskrivning

Söker du en utmanande roll i en trevlig och stimulerande miljö? Vill du dessutom jobba för samhällets mest utsatta och se till att de får sina rättigheter tillgodosedda? Då kan du vara Olofströms kommuns nya överförmyndarhandläggare.

Arbetsbeskrivning
Överförmyndarens uppgift är att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns uppdrag. Denna tillsyn skyddar personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi och som av den anledningen har en god man eller förvaltare utsedd för sig

Som handläggare inom överförmyndarverksamheten arbetar du nära vår överförmyndare och får omväxlande och kvalificerade arbetsuppgifter. Som överförmyndarhandläggare kommer du få handlägga ärenden enligt föräldrabalken. 

I tjänsten ingår arbetsuppgifter som att:
Utreda behov av ställföreträdare

Skriva yttranden till domstol

Samtycka till uttagstillstånd, fastighetsförsäljning, bouppteckningar och arvskiften

Granska årsräkningar

Rekrytera ställföreträdare

Registrera och arkivera ärenden

Kontakter med enskilda och andra myndigheter

Kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning på högskolenivå med inriktning mot socialt arbete, juridik, ekonomi eller annan inriktning som arbetsgivaren finner lämplig alternativt god erfarenhet av arbete som överförmyndarhandläggare. Tidigare arbete med att utreda och besluta inom myndighetsområdet är meriterande.

Det är ett plus om du har god kännedom om de lagar som styr verksamheten, t ex föräldrabalken, förvaltningslagen och processrätt. Har du dessutom specifik kunskap och erfarenhet av överförmyndarens verksamhet är det en fördel.

Vi ser gärna att du har arbetat inom kommunal eller statlig organisation. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är av vikt att ha ett ekonomiskt och matematiskt sinne och erfarenhet av arbete med bokföring eller liknande är meriterande. Vi förutsätter att du har god datorvana och hanterar de vanligast förekommande datorprogrammen.

Personliga egenskaper
Du måste kunna se människan bakom siffror och papper och kunna verka för den enskildes bästa i alla lägen. Vi ställer höga krav på din servicekänsla och professionalism gentemot alla kontakter och som person är du noggrann, beslutsam och målinriktad. Du har en hög social kompetens och lätt för att skapa goda relationer.



Vision och värdegrund
Olofströms kommun ska vara stolt och expansiv! År 2025 är vi 14 000 invånare. Utifrån denna vision utgår kommunfullmäktiges tre övergripande mål: - Nära till allt, Barnen i centrum och Jobb till 1000.


Som medarbetare hos oss är du en viktig resurs. Oavsett var du jobbar är du en representant för hela Olofströms kommun. Det är viktigt att du delar vår värdegrund och arbetar efter värdeorden: mod, engagemang, delaktighet och kvalitet.


Jämställdhet och mångfald
Hos oss på Olofströms kommun är det din talang, ambition och kompetens som är avgörande. Vi är övertygade om att mångfald ger mervärde och eftersträvar att återspegla den mångfald som finns i samhället.


Ett hållbart arbetsliv
Olofströms kommun har ett hälsofrämjande förhållningssätt, det vill säga att vi lägger tyngdpunkten på möjligheterna, det friska och det som fungerar bra. Det hälsofrämjande förhållningssättet genomsyrar både ledarskap och medarbetarkap där arbetsklimatet uppmuntrar en kommunikation som är öppen och tydlig.


Övriga upplysningar
Olofströms kommun tillämpar drogtest innan beslut om nyanställning.


Ansökan
Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Ansökan sker via länk på www.olofstrom.se/lediga-jobb. Bifoga CV och personligt brev.    


Till bemannings- och rekryteringsföretag samt till dig som är försäljare
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 maj 2024

Analytiker (Säva)

Analytiker (Säva)

22 maj 2024

Lokalstrateg

22 maj 2024