Handläggare inom registerkontroll

Handläggare inom registerkontroll

Arbetsbeskrivning

Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra drygt 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet och vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Hos oss får du förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med  bland annat IAEA och OECD/NEA. För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera yrkesliv och privatliv. Myndigheten har tre kontor i Solna, Göteborg och med säte i Katrineholm. Tjänsten är placerad i Solna. 


Avdelningen Beredskap och tillståndsprövning ansvarar bland annat för tillståndsärenden, myndighetens arbete med civilt försvar, kris- och krigsorganisation, säkerhetsskyddet för kärntekniska verksamheter och transporter av radioaktivt avfall och kärnämnen.

Enheten för Genomförande av skydd och beredskap ansvarar för insatsberedskap, förvaltning av myndighetens kris- och krigsorganisation inklusive myndighetens jourfunktioner,  strålningsmätningar samt registerkontroller, samråd och att ge vägledning till kärntekniska verksamheter utifrån tillsynsuppdraget inom säkerhetsskydd. Enheten består för närvarande av en enhetschef och 14 medarbetare. Nu behöver vi komplettera enheten med handläggare inom registerkontroll.     

Arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett arbete där du får jobba med att:


• handlägga registerkontroller och säkerhetsskyddsavtal
• hantera myndighetens digitala registerkontrollsystem
• hantera övriga administrativa uppgifter avseende registerkontroll och säkerhetsskyddsavtal såsom exempelvis arkivering, registervård mm
• delta i enhetens frågor i övrigt vid behov.

Du kommer att arbeta i vårt team som hanterar registerkontroller mot kärnteknisk verksamhet. Det är ett viktigt arbete som ställer krav på dem som jobbar hos oss att förstå vad det innebär att arbeta med sekretess, både självständigt  och i samarbete med kollegor på enheten. Daglig kontakt med verksamhetsutövarna via telefon och e-post ingår också i tjänsten. Digitalisering och e-tjänster relaterat till ansökningsprocessen för registerkontroller inom kärnteknisk verksamhet kan komma att utveckla tjänsten framöver.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har


• relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• kunskap och erfarenhet av ärendehandläggning
• erfarenhet av administrativt arbete
• goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har

• kunskap om säkerhetsskyddslagen och tillhörande regelverk
• erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsavtal och registerkontroller
• kunskap om informationshantering i skyddad IT-miljö
• erfarenhet av registervård och registerhantering.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är självgående, tydlig, strukturerad och noggrann, Du arbetar bra både självständigt och tillsammans med andra. Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.

Anställningsvillkor
Anställningen är en tidsbegränsad anställning under sex månader med möjlighet till förlängning. Anställningen är på heltid och start sker efter överenskommelse. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär att säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan vi fattar beslut om anställning. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Du som söker tjänsten kan välja mellan att vara placerad i Katrineholm eller Solna.

Vi erbjuder dig
Förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö.

Hos oss har du flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans. För att ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård och läkemedel. 

 

Läs mer om våra villkor och förmåner

Kontakt och ansökan

Vill du veta mer om tjänsten och rekryteringsprocessen? Kontakta enhetschef Caroline Falkengren, 08-788 40 51 eller via via e-post Caroline.Falkenberg@ssm.se

Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S. 08-799 43 61 och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87.

Välkommen med din ansökan via vår hemsida senast den 7 augusti 2023.

Bra att veta
Se våra filmer där medarbetare berättar

Vår rekryteringsprocess

Vi undanber oss erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strålsäkerhetsmyndigheten
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 juli 2023
  • Ansök senast: 7 augusti 2023

Liknande jobb


Pensionshandläggare till Lönenheten

Pensionshandläggare till Lönenheten

22 maj 2024

Utredare till marknadskontroll

Utredare till marknadskontroll

22 maj 2024

Handläggare/granskare till Samverkande överförmyndare

Handläggare/granskare till Samverkande överförmyndare

22 maj 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

22 maj 2024