Handläggare LSS

Handläggare LSS

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Välkommen till en arbetsplats med en fin gemenskap där du har möjlighet att utvecklas och till en verksamhet som vi utvecklar tillsammans.

Vi är ett team med medarbetare som arbetar på Omvårdnadsförvaltningen, myndighet LSS och socialpsykiatri. Vårt arbete är stimulerande och utvecklande, samtidigt som det är utmanande. Vi är enkla att samarbeta med för en rättssäker handläggning för Faluborna.

Arbetsuppgifter
Som handläggare LSS tar du emot ansökningar från personer som ansöker om insatser inom LSS lagrum. I handläggningen ingår det att inhämta tillräckligt med information för att en rättssäker handläggning ska kunna genomföras.

Det ingår i arbetet att ha fysiska utredningsmöten, digitala möten och telefonkontakt med brukare, anhöriga/företrädare. Vi samverkar både internt med andra förvaltningar och externt med många aktörer såsom Region Dalarna, Försäkringskassan, men även andra myndigheter. Utredningar skriver vi i verksamhetssystemet Treserva och under hösten 2023 kommer vi att arbeta med att införa IBIC. 

Vi erbjuder ett stimulerande arbete tillsammans där vi stöttar varandra som ett team.

Kvalifikationer
För rollen krävs:

- Vi söker dig som har en högskoleexamen, företrädesvis socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Socialrätt ska ingå i utbildningen

- Kommunikation är grunden i arbetet så du behöver kunna ta emot och ge information på svenska språket. Det ingår i arbetet att kunna uttrycka sig väl i både tal och skrift

- Du som söker ska ha kunskap och/eller erfarenhet om lagstiftning som gäller kring att handlägga på ett rättssäkert sätt. Här ingår LSS och SoL

- Kunskap om olika funktionsnedsättningar

- Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och du behöver ha kunskap och/eller erfarenhet av att arbeta i en sådan organisation

- B-körkort för manuell bil krävs för arbetet.

Personliga egenskaper

Du som söker tjänsten hos oss behöver vara en person som är engagerad och vill ta ansvar för arbetsuppgifterna. Du har ett gott omdöme för att göra avvägningar och kan arbeta tillsammans i ett team. Vi stöttar för att kunna arbeta på ett självständigt sätt. En analytisk förmåga behövs för att väga samman uppgifter i utredningsförfarandet och för att fatta rätt beslut. Beslut som är både positiva och negativa behöver du förmedla på ett tydligt och informativt sätt. Då vi samverkar mycket med andra, både internt och externt, är din förmåga att samarbeta och samverka viktig. Det krävs av dig att du kan hålla i möten och föra samtal så att alla deltagare förstår innebörden av mötet. I möten skapas förtroende och relationer med andra människor. Vi arbetar tillsammans som ett team och utvecklas som ett team.

Meriterande kvalifikationer

- Dokumenterad erfarenhet av handläggning inom LSS och/eller SoL 

- Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva och IBIC 

Anställningsvillkor
Anställningen är tillsvidare med omfattning heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Bifoga examensbevis och andra relevanta betyg och intyg vid din ansökan.

För den som erbjuds tjänsten kräver Falu kommun ett uppvisande av utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Det kan förberedas genom att hämtas digitalt via Polisens hemsida och utdraget är gratis. Utdraget heter "Arbete med barn med funktionsnedsättning".

Kontaktuppgifter

Cathrine "Kicki" Andersson, enhetschef omvårdnadsförvaltningen/MKU/myndighet LSS och socialpsykiatri, tel. 023-829 78, eller via kontaktcenter, tel.023-830 00.

Facklig företrädare:

Vision, Kristina Hedlöf, tel.023-820 63, mail: kristina.hedlof@falun.se

Övrigt

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. 

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Kontaktinformation
Cathrine Andersson, Enhetschef

Arbetsplats

 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2023
  • Ansök senast: 16 maj 2023

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024