Handläggare med placering i Eskilstuna

Handläggare med placering i Eskilstuna

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en vikarierande handläggare inom förvaltningsrätt till Rättsavdelningen med placering i Eskilstuna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.


Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.


Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden, bestridande av parkeringsanmärkning samt utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena rör bland annat tillstånd för genomförande av allmänna sammankomster så som demonstrationer och konserter, offentliga tillställningar så som idrottstävlingar och danstillställningar samt användande av offentlig plats för exempelvis uteserveringar eller andra uppställningar. Arbetsuppgifterna består till stor del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva ärendet och författa beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska föredras för beslutsfattare. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. Rollen innebär dagliga kontakter inom och utom Polismyndigheten, kontakter med allmänheten, företag, kommuner och andra myndigheter.


Vid behov kan du även komma att få arbeta inom andra rättsområden såsom ärenden inom lagen om felparkeringsavgift.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• minst ett års yrkeserfarenhet av handläggning i närtid inom offentlig förvaltning
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god datorvana


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• kunskaper inom relevant lagstiftning
• B-körkort


För att vara framgångsrik och trivas i rollen som handläggare behöver du vara självgående och ta ansvar för dina arbetsuppgifter och driva dina ärenden. Då tjänsten innebär många kontaktytor samt samarbete mellan rättsavdelningens olika enheter och grupper behöver du ha god samarbets- och kommunikationsförmåga. Arbetet har tidvis högt tempo vilket kräver att du har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och arbeta systematiskt.


Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Anställningsform: Vikariat, ca 1 år
Arbetsort: Eskilstuna
Arbetstid: Heltid, flextid
Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, Rättsavdelningen, Eskilstuna, Rättsenhet Öst, Förvaltningsrätt grupp 2 Öst


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26 mars 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C36330/2020, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!


Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Rättsavdelningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 mars 2020
  • Ansök senast: 26 mars 2020

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Utredare till Statsbidragsenheten

Utredare till Statsbidragsenheten

18 april 2024