Handläggare myndighetsärenden, Polisrättsenheten

Arbetsbeskrivning

Polismyndigheten i Västra Götaland omfattar hela Västra Götalands län. Polisverksamheten är organiserad i fyra områden med säte i Göteborg, Uddevalla, Borås och Skövde. Därutöver finns tre länsgemensamma avdelningar, länskriminalpolisen, länsordningspolisen och förvaltningsavdelningen.

Förvaltningsavdelningen består av ledning/stab och två enheter, (verksamhetsstöd och polisrätt). Polisrättsenheten är organiserad i fyra sektioner: handläggarsektionen, passektionen, delgivning- och godssektionen och vapensektionen. Polisrättsenheten har drygt 120 medarbetare och har i stora delar ansvarsområden som berör hela polismyndighetens verksamhet. Handläggarsektionen har idag ca 55 medarbetare och handlägger främst polismyndighetsärenden med inriktning mot tillstånd i enlighet med vapen- och ordningslagstiftningen.

Arbetsuppgifter
Som handläggare av myndighetsärenden på polisrättsenheten med inriktning mot tillstånd kommer du handlägga ärenden i enlighet med vapen- och ordningslagstiftningens regelverk.
Eftersom regelverken är komplexa gör du omfattande utredningar som leder fram till beslut utifrån gällande regelverk. I arbetsuppgifterna ingår bl a registrering, beredning och utredning för beslut.

Kravprofil
Vi söker dig med utbildning lägst på gymnasienivå, gärna med inriktning mot samhällsvetenskap, offentlig förvaltning eller juridik. Du ska ha arbetat med handläggning av myndighetsärenden vid annan offentlig och/eller kommunal förvaltning. Det är meriterande om du har högskolekompetens inom förvaltningsrätt.

Du är serviceorienterad och behåller energin även i belastande situationer. Du har ett systematiskt och noggrant arbetssätt. Det krävs att du kan arbeta självständigt men även i grupp. God datakunskap är ett krav. Som handläggare av myndighetsärenden har du fortlöpande kontakt med såväl allmänheten som andra myndighetsanställda, varför det krävs att du har en god kommunikativ förmåga.

Som handläggare av myndighetsärenden ger du kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med oss. Varje kund ska bemötas utifrån sitt ärende. Arbetet ställer krav på att du är bra på att planera och organisera ditt arbete. Som person är du utåtriktad, lyhörd och empatisk. Vi söker dig som vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsteställe: Stampgatan, Göteborg.

Arbetstid: Dagtid med flexibel arbetstid.

Anställning: Ett antal tjänster, tillsvidare och tidsbegränsade, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Ytterligare information lämnas av C Pre Eva Strömblad och processledare Ann-Christine Bech eller Therese Magnusson som kan nås via polisens växel, 114 14.

Fackliga företrädare för OFR/P, OFR/S, SEKO och för SACO-s nås genom polisens växel, 114 14.

Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs före anställning.

Skriftlig ansökan tillsammans med CV (ej kopior på betyg och/eller intyg) inges till Polismyndigheten i Västra Götaland, Box 429, Allmänna diariet, 401 26 Göteborg, eller e-post: platsansokan.vastragotaland@polisen.se, senast den 25 augusti 2013.

Vid ansökan kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen.

Märk din ansökan med 713 A143.607/2013

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Polisrättsenheten Eva Strömblad
11414
Processledare Ann-Christine Bech
11414
Therese Magnusson
11414
Tf sektionschef Stefan Andersson
114 14
Enhetschef Carl-Arne Jonsson
11414
tf gruppchef Anita Gustafsson
11414
Gruppchef Charlotte Johannesdotter
010-5654457

Sammanfattning

Besöksadress

STAMPGATAN 28
GÖTEBORG

Postadress

BOX 429
GÖTEBORG, 40126

Liknande jobb


Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

20 maj 2024

Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024