Handläggare Myndighetsavdelningen

Handläggare Myndighetsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Som en del av Region Gotland ansvarar socialförvaltningen för socialtjänst, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Våra cirka 1900 medarbetare är med och skapar en effektiv verksamhet som har kunden i centrum.

Myndighetsavdelningen arbetar med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) och enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I uppdraget ingår att vi utreder, beslutar och följer upp insatser till personer som på grund av ålder eller funktionsnedsättning är i behov av stöd och omsorg.

Avdelningen är inne i en stark och spännande utvecklingsfas. Det innebär bland annat att vi infört och arbetar efter arbetsmetoden IBIC (individens behov i centrum) och E- tjänster. Nationellt händer det mycket kring de lagstiftningar vi jobbar utifrån samtidigt som medborgares behov av insatser ökar.

Vi söker tre vikarier - en vikarie till vår Handläggarenhet och två till Funktionshinderenheten.

På vår arbetsplats så ser vi mångfald som berikande. Vi erbjuder en trevlig arbetsplats med närhet till hjälpsamma kollegor och ett nära samarbete med 1:e handläggare och enhetschef. Möjligheter att påverka och hög delaktighet i verksamhetens utveckling. Vi erbjuder också ett individuellt anpassat introduktionsprogram, tillgång till juridisk handledning och kompetensutveckling.

Vi ser fram emot din ansökan!


ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget så handlägger du ärenden enligt gällande lagstiftningar LSS och SoL, du utgår från riktlinjer och gällande rutiner. I arbetsuppgifterna ingår att utreda behov enligt arbetsmetoden IBIC, fatta beslut och ansvara för att beslut verkställs genom att sända uppdrag till utförare. I samband med utredning ingår att ge information samt råd och stöd till brukare. Arbetet innefattar även uppföljning av fattade beslut. Arbetet kräver stor lyhördhet för den enskildes behov.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är intresserad och blir engagerad av att jobba med människor och du har erfarenhet av myndighetsutövning. Du behöver ha en personligt mognad och förmåga att skapa förtroende för din omgivning. Din förmåga att se och lyssna in behov är god.

Vidare ser du samarbete som en självklar och viktig del i ditt arbete. Uppdraget kräver att du har en god struktur och är noggrann i ditt arbetssätt. Du har en mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift då möten och dokumentation är grundläggande i arbetet.

Meriterande är erfarenhet av att jobba enligt arbetsmetoden IBIC och arbete i verksamhetssystemet Treserva.

ÖVRIGT
Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.

Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/flytta-hit/

På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Agneta Wahnström
0498-263378, 0704477716
Enhetschef Gunilla Rylander
0498-204196
Myndighetschef Therese Thomsson
0498-263464
Enhetschef Gunilla Rylander
0498-204196
Enhetschef Susanne Johansson
0498-263378

Sammanfattning

Besöksadress

Visborgsallén 19 Visby
None

Postadress

Region Gotland
Visby, 62181

Liknande jobb


LSS-handläggare

26 april 2024

Driven LSS-handläggare till vård- och omsorgsförvaltningen!

Driven LSS-handläggare till vård- och omsorgsförvaltningen!

28 mars 2024

Biståndshandläggare Funktionsnedsättning

Biståndshandläggare Funktionsnedsättning

18 mars 2024

LSS-handläggare

31 januari 2024