Handläggare till enheten för konkurrens, statsstöd och ramvillkor

Arbetsbeskrivning

- enheten för konkurrens, statsstöd och ramvillkor, Näringsdepartementet

Din uppgift blir att värna och främja goda ramvillkor för företag och företagande

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enhetens främsta uppgift är att värna och främja goda ramvillkor för företag och företagande. Det innebär att enheten bevakar, analyserar och driver frågor som rör företag och företagande framför allt vad gäller regler och regelverk. Arbetet sker bl.a. genom att delta i Regeringskansliets beredningsarbete, handlägga inkomna ärenden till Näringsdepartementet liksom att ta fram underlag och driva frågor i Regeringskansliet liksom inom EU.

Enhetens ansvarsområde innebär också att vi har omfattande kontakt med andra myndigheter, kommuner och intresseorganisationer. Dina arbetsuppgifter ligger primärt inom området för statsstöd inom områdena för jordbruk, fiske samt skog. Du kommer framförallt att arbeta med anmälnings- och klagomålsärenden och hanteringen av dessa i förhållande till EU-kommissionen. Arbetet är delvis kopplat till landsbygdsprogrammet och de utbetalningar som sker via detta. Du kommer i dessa ärenden svara för kontakterna med enheter inom Näringsdepartementet och andra departement. Kontakten med myndigheter är också omfattande och till detta kommer övriga kontakter i form av näringsliv, kommuner m.m. liksom EU-kommissionen. I arbetet ingår även att delta i utredningar som enheten medverkar i.

Din bakgrund och kompetens
Du har en examen inom juridik eller ekonomi med juridisk erfarenhet. Du har mångårig erfarenhet från juridiskt eller ekonomiskt arbete inom offentlig eller privat verksamhet och en god kunskap om statsstödsområdet. Det är meriterande om du har en fördjupad kunskap inom statsstödsområdet med inriktning på jordbruks- och fiskestöd samt av landsbygdsprogrammet. Du bör också ha en förståelse för näringslivets och landsbygdens förutsättningar och villkor.

Dina egenskaper
Du är analytisk lagd och arbetar snabbt och resultatorienterat. Arbete ställer också höga krav på flexibilitet och självständighet, liksom god samarbetsförmåga. Uppgifterna innebär också mycket kontakter, såväl internt som externt och det är viktigt att du trivs i en sådan roll och också viktigt att du har goda kunskaper i svenska och engelska.

Övrigt
Tillträde snarast möjligt

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschef Göran Grén på telefon 08-405 48 08. Du är också välkommen att kontakta HR-specialist Andreas Backlund på telefon 08-405 33 21. Fackliga kontaktpersoner är Andreas Giaever, Saco, och Kerstin Eriksson, ST. Du når dem på telefon 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 27 mars 2015.


Regeringskansliets uppdrag är att biträda regeringen i arbetet att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 600 personer, varav 600 utomlands. Näringsdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för näringspolitik, regional tillväxt och frågor inom politikområdena transporter och infrastruktur, it, boende och byggande. Näringsdepartementet ansvarar också för frågor som rör landsbygd, djur och livsmedel och för företag med statlig bolagsförvaltning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 9 mars 2015

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Junior momskonsult Stockholm

Junior momskonsult Stockholm

8 februari 2024

12 januari 2024