Handläggare till Flyktingadministration

Arbetsbeskrivning

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare.
Vi arbetar med flyktingar, missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vi samordnar också " Jämlikt Göteborg" – en långsiktig satsning för social hållbarhet. Vår vision lyder: "Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla".



ARBETSUPPGIFTER
Flyktingadministrations främsta uppgift är att ansöka om och bevaka Göteborgs Stads rätt till statlig ersättning för flyktingar. Ersättningarna är särskilda individuella kostnader samt schabloniserade statsbidrag. Flyktingadministration administrerar de statliga ersättningarna vidare till berörda förvaltningar och bolag i Göteborg. Vi för stadens talan i domstol i ärenden avseende statliga ersättningar där Migrationsverket är motpart. Vi förser också staden med statistik och prognoser för området. På enheten för flyktingadministration finns idag åtta medarbetare.

Vi söker nu en handläggare för en tidsbegränsad anställning.

Arbetet består huvudsakligen av att handlägga ansökningar av statliga ersättningar. I det ingår att inhämta och sammanställa underlag till ansökan som sedan skickas till Migrationsverket. I tjänsten ingår även att informera om statliga ersättningar till stadsdelar, förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad. I arbetet ingår också viss administration. I övrigt ingår att utföra arbetsuppgifter på uppdrag av närmsta chef.

Arbetet innebär nära kontakt och samarbete med medarbetarna på enheten samt andra i kommunen. Enheten ingår i verksamhetsområdet Integration men vi träffar inga nyanlända i vårt arbete.

KVALIFIKATIONER
Du har högskoleexamen i ekonomi eller med samhällsvetenskaplig inriktning. Du har erfarenhet av handläggning inom offentlig sektor sedan tidigare.

Du är duktig på att sätta dig in i nya frågor och ta fram underlag och sammanställa information på kort tid. Vi tänker att du är flexibel och har förmågan att fokusera på rätt saker i stressade situationer och anstränger dig för att leverera lösningar. Du har fokus på resultat.

Du har lätt för att samarbeta med kollegor och har god förmåga att kommunicera med de människor som berörs av vår verksamhet. Ett professionellt bemötande är en självklarhet för dig. Du uttrycker dig mycket väl i svenska språket i både i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Meriterande är goda kunskaper i Excel samt kunskap om statliga ersättningar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef, semester v 26-28, åter den 18 juli Per-Anders Olsson
031 - 367 90 28
tf enhetschef, v 26 och 27 Maria-Rosa Johansson
031-3679037
Förvaltningsdirektör Michael Ivarson
031-3679006
HR-chef Nicoline Blidberg
031-3679010
HR-specialist Bemanningsenheten Marie Kroona
031-367 93 14
Verksamhetschef (åter den 1 augusti) Ingela Johansson
031-3679105
Enhetschef Anna Ek
031-3679122
Gruppchef Socialjouren Emir Salihovic
031-367 99 34
Samordnare Tomas Magnusson
031-3679123
Enhetschef Lotta Rosander
031-367 91 90

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad., Social Resursförvaltning
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2016-11-01 eller snarast enligt överenskommelse., upphör: 2017-04-15 .
  • Publicerat: 6 juli 2016

Besöksadress

Gårdavägen 2
None

Postadress

Box 6131
Göteborg, 40060

Liknande jobb


17 maj 2024

VA-handläggare

VA-handläggare

10 juni 2024