Handläggare till Överförmyndare i samverkan i Övre Dalarna

Arbetsbeskrivning

Mora i hjärtat av Dalarna! Vid Siljan finns norra Dalarnas centrum för näringsliv, handel, administration och infrastruktur. Morabygden ligger inbäddad mellan Siljans glittrande vatten och blånande berg. Här är det säsong året om tack vare årstiderna, stort utbud av sevärdheter och bra service.

Mora kommun leder arbetet med regionens utveckling och vi har ett flertal processer igång för att flytta fram Moras redan starka position. Kommunen har cirka 1800 medarbetare inom en rad olika kompetensområden.

Vi söker nya kollegor som ska vara delaktiga i den fortsatta utvecklingen av Mora kommun. Som medarbetare hos oss delar du vår värdegrund. Den tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och självklart ha medborgaren i fokus. Hälsa och utveckling är naturliga inslag för våra medarbetare.

Välkommen med din ansökan till oss!

Kommunkontoret är ett gemensamt servicekontor för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott.

Inom kontoret finns många olika verksamheter och kompetenser samlade.

Här samordnas:
Kanslienheten, Överförmyndare i samverkan i övre Dalarna, Kontaktcenter och Integrationsenheten

Ekonomienheten och Upphandlingsenheten

Samhällsutvecklingsenheten som utgörs av näringsliv, kommunikation, planering och kost

Personalenheten

IS/IT-enheten



ARBETSUPPGIFTER
Överförmyndare i samverkan i övre Dalarna
Överförmyndarenheten är en stödenhet som är gemensam för sex kommuner. Verksamheten ansvarar för handläggning av överförmyndarfrågor inom samverkande kommuner: Mora, Orsa, Rättvik, Älvdalen, Leksand och Vansbro.
Enheten består av fem medarbetare som hanterar handläggningen av överförmyndarfrågor i de sex kommunerna.
Arbetsuppgifter
arbetsuppgifterna består bl a av:
• Handläggning och beslutande av godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap enligt gällande lagstiftning.
• Upprätta yttranden till bl a tingsrätt.
• Granska redovisningshandlingar/årsräkningar.
• Rekrytering, arvodering och utbildning av gode män och förvaltare.
• Informera och upprätthålla kontakter med allmänhet, gode män, förvaltare, förmyndare m fl.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, gärna inom juridik, ekonomi eller har socionomexamen
Körkort B är ett krav
Vi önskar att du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, att du bidrar till att skapa förtroende och kan bygga goda relationer. Vidare att du har förmåga att fatta egna beslut samt att du gärna samverkar med andra professioner inom verksamheten där ni kan resonera er fram till gemensamma beslut.

Egenskaper:
Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och stabil samt har god samarbetsförmåga samtidigt som du behöver vara självgående.
Du har förmåga att ta initiativ samt att möta utmaningar med ett positivt förhållningssätt.

Erfarenheter:
Erfarenheter av att ha arbetat inom lagreglerat arbetsområde, arbetat med eller studerat överförmyndarfrågor och familjerätt samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Annelie Björkman Andersson
0250-263 51
Upphandlingschef Juhani Halonen
0250-261 70
Ledarna Siw Norström
0250-261 71
Kommunikationschef Viveka Leksell
0250-261 02
Personalstrateg Ulrika Kånåls
0250-263 03
DIK Jennie Willner Kjörnsberg
0250-267 15
SSR Maria Larsson
0250-264 81
SSR Anna Bodins
0250-264 57
Integrationschef Magnus Nordahl
0250-263 26
Vision Eva Idfeldt
0250-264 01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mora kommun, Kommunledningskontoret Mora
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Heltid. Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuell.
  • Publicerat: 18 oktober 2013

Besöksadress

Fredsgatan 16 79280 Mora
None

Postadress

Fredsgatan 16
Mora, 79280

Liknande jobb


22 maj 2024

Analytiker (Säva)

Analytiker (Säva)

22 maj 2024

Lokalstrateg

22 maj 2024