Handläggare till överförmyndarkansliet

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en populär turistort såväl som hemstad. Här bor 95 000 invånare som ständigt blir fler i en av landets mest expansiva regioner. Tillsammans med kommunens 7 900 medarbetare har du chansen att vara med och utveckla Halmstad som hemstad, kunskapsstad och upplevelsestad. Vi har fler än 70 yrkesgrupper som gör skillnad. Vill du vara med?

Stadskontoret förbereder och verkställer de kommunövergripande politiska besluten. Vår strävan är att bidra till en effektiv organisation med medborgarnas bästa i fokus. Vi samordnar, utvecklar och stödjer förvaltningar/bolag inom bl.a. områdena ekonomi, personal, upphandling, IT, kommunikation och samhällsutveckling.



ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och göra skillnad för enskilda individer? Trivs du i sammanhang där du får träffa olika kontaker? Titta då hit för vi söker en kollega till vårt team!

Inom överförmyndarkansliet arbetar vi med tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns (ställföreträdares) verksamhet. Denna tillsyn avser att ge garanti mot rättsförluster för personer som själva inte kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för person, såsom t ex underåriga, gamla, sjuka och personer med funktionsnedsättning.

Som handläggare är ditt uppdrag att kontrollera att ställföreträdarna följer förmynderskapslagstiftningen när de utför sina uppdrag. Du ansvarar även för att självständigt göra bedömningar om behov av ställföreträdare samt beslutar på delegation bland annat om samtycke till ställföreträdarnas förvaltningsåtgärder.

Arbetet innebär många kontakter med ställföreträdare, allmänhet, tingsrätt och andra myndigheter. I arbetet ingår att skriva ansökningar och yttranden till tingsrätten samt handlägga och utreda inkommande ärenden. Dessutom är du med och utbildar ställföreträdare, informerar och svarar på frågor inom överförmyndarens verksamhetsområde.

I tillsynsarbetet hanterar man ofta flera av civilrättens centrala rättsområden såsom personrätt, avtalsrätt, allmän förmögenhetsrätt, familjerätt, successionsrätt och fastighetsrätt. En del av arbetsuppgifterna består i granskning av ställföreträdarnas ekonomiska redovisning. Vi ser det därför som meriterande om du har denna kunskap och eller har praktisk arbetslivserfarenhet inom dessa områden.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med juristexamen på högskolenivå eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet från överförmyndarverksamhet, myndighetsutövning eller arbete inom familje- och successionsrätt samt förvaltningsrätt ser vi som meriterande.

Som person är du trygg i dig själv och har hög integritet. Du är positiv, serviceinriktad och ser vikten av ett gott bemötande i varje möte. Du har god förmåga att både arbeta självständigt och i grupp och värdesätter goda relationer. För att hantera rollen är det viktigt att du är noggrann och strukturerad i ditt arbete och kan uttrycka dig väl i tal och skrift


ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef
035-13 72 59
Lotta Pettersson, kommunikationsansvarig
035-13 75 16, 070-362 38 23
Therese Wallgren, SSR
035-13 72 88
Helene Wangler, Vision
035-19 29 07
Ann-Charlotte Lindell, överförmyndarassistent
070–845 52 38
Carolina Winkler, kanslichef
072-523 64 06
Stefan Agmarken Enhetschef

Ann-Mari Mäkikangas, avdelningschef stadskontore
035-13 72 59
Stefan Agmarken Kanslichef
035-137340

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb


Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

17 maj 2024

Administrativ handläggare

17 maj 2024