Handläggare till Polisenheten

Arbetsbeskrivning

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess uppgift att styra riket och förverkliga sin politik. Medarbetarna i Regeringskansliet bistår regeringen med att utreda olika frågor, styra myndigheterna och ta fram underlag till beslut. Myndigheten består av Statsrådsberedningen, de elva departementen och Förvaltningsavdelningen. Regeringskansliet har cirka 4600 anställda, varav knappt 600 arbetar utomlands. Cirka 200 personer är politiskt tillsatta. Regeringskansliet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.

Justitiedepartementet ansvarar i Regeringskansliet för polisen, domstolsväsendet, åklagarväsendet, kriminalvården, och för frågor som rör migration och asyl. Departementet ansvarar även för lagstiftningen inom statsrätten, den allmänna förvaltningsrätten, processrätten, civilrätten samt straffrätten.

Polisenheten ansvarar för Polisen inklusive Säkerhetspolisen och för bevakning och utveckling av det internationella polissamarbetet. Enheten består av cirka 25 personer och leds av en enhetschef,och två huvudmän varav en också svarar som biträdande enhetschef.

Arbetsuppgifterna blir i första hand att delta i utvecklingen av den strategiska styrningen av polisen. Detta innebär i huvudsak att följa upp och analysera polisens verksamhetsresultat samt att identifiera lämpliga utvecklingsområden. Därutöver kommer du att ta fram underlag som avser olika delar av polisverksamheten till den politiska ledningen. Därtill kommer sedvanligt departementsarbete, som att t.ex. bereda regeringsbeslut samt utarbeta svar på riksdagsfrågor och interpellationer. Arbetet innebär mycket kontakter med andra departement och Rikspolisstyrelsen.

Anställningen är tillsvidare, med 6 månaders provanställning och tillträde snarast enligt överenskommelse.
Vi söker dig som har en akademisk examen, t.ex. med samhällsvetenskaplig, juridisk eller kriminologisk inriktning, och god insikt i strategiskt polisarbete. Erfarenhet från arbete inom Polisen eller annan myndighet inom rättsväsendet är meriterande, likaså erfarenhet från Regeringskansliet. Det är nödvändigt att du är en skicklig skribent och att du har förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation. Det är också viktigt att du genomför muntliga föredragningar på ett tryggt och tydligt sätt. Då arbetet periodvis bedrivs under stor tidspress behövs en hög stresstålighet, ett flexibelt arbetssätt och en god förmåga att samarbeta. Goda kunskaper i engelska är ett krav. Som person är du social och initiativrik.

Du ansöker genom att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg. Klicka på knappen "Ansök" nedan. Fyll i formuläret, bifoga CV och personligt brev. Sista dag för att registrera ansökan är den 25 augusti 2013. Observera att kommunikationen under rekryteringen till stor del kan komma att ske via e-post.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 25 juli 2013

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024