Handläggare till Rättsenheten i Vänersborg

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en drivande kraft i arbetet för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och en rad andra aktörer för att bidra till ett samhälle där människor, djur och natur har det bra, både idag och i framtiden. Vi ser till samhällsintresset som en helhet, gör väl sammanvägda bedömningar och säkerställer att regeringens beslut genomförs i länet. Vårt fokus är länets 1,6 miljoner invånare och 49 kommuner. Länsstyrelsen i Västra Götalands län är värdlän för den nationella och länsstyrelsegemensamma IT-enheten som ska bidra till de 21 länsstyrelsernas utveckling genom att erbjuda ett hållbart och effektivt IT-stöd.

På Länsstyrelsen kan vi erbjuda dig:

• Intressanta, utmanande och omväxlande arbetsuppgifter
• Arbetsuppgifter som har stor samhällsnytta
• Yrkesstolhet
• Möjlighet att lära nytt och utvecklas
• Bra förmåner och villkor
• God arbetsmiljö och gott kamratskap


ARBETSUPPGIFTER
Rättsenheten prövar bland annat överklaganden som rör bygglov och miljö- och hälsoskydd, beslutar om lokala trafikföreskrifter, bingo och övervakningskameror, sköter val allmänna val samt har tillsyn över bland annat stiftelser, bevakningsföretag och överförmyndare.

Arbetsuppgifter:
• Handläggning av ärenden gällande i första hand kameraövervakning, överförmyndare och trafikföreskrifter. Andra arbetsuppgifter kan bli aktuella.
• Allmänt förekommande arbetsuppgifter för registerhållning samt expeditionsgöromål.
• Assistera juristerna på enheten.

Placeringsort: Vänersborg.

Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.


KVALIFIKATIONER
• Juridisk utbildning på lägst yrkeshögskolenivå.
• Erfarenhet av att arbeta med elektroniska handläggningssystem och e-tjänster.
• Erfarenhet av samma eller liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning.
• Svensk medborgare.

Meriterande
• Erfarenhet av myndighetsutövning.

Personliga egenskaper
• Du har intresse för samhällsfrågor.
• Du är självständig och har god förmåga att kunna planera och prioritera ditt arbete.
• Du är metodisk, noggrann och har ett lösningsorienterat arbetssätt.
• Du är produktiv och klarar en hög arbetsbelastning.
• Du är van att arbeta i grupp för att nå gemensamma mål och har god samarbetsförmåga.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten.



ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Funktionschef Brita Rustad-Karlsson
010-224 47 71
SACO och ST nås via vår växel
010-224 40 00
SEKO Mikael Johansson

Enhetschef Maria Wassén
010-224 47 60
SACO coh ST nås via vår växel
010-224 40 00
Länsjurist/Funktionschef Anna Blomberg
010-224 45 77
SACO Sten Wolme
010-224 54 39
ST Gull-Britt Svensson
010-22 455 24
SEKO Ombudsman Mikael Johansson
031-42 95 82
Funktionschef Martin Eriksson
010-224 54 30

Sammanfattning

Besöksadress

40340 Göteborg
None

Postadress

None
Göteborg, 40340

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024