Handläggare till Trafikavdelningen på Stadbyggnadsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vill du ha en bred handläggartjänst där myndighetsutövning ingår? Är du intresserad av digitalisering och vill vara med på vår utvecklingsresa? Trivs du att ingå i ett kompetent team där din insats i är viktig? Då kanske den här handläggartjänsten är något för dig!

Trafikavdelningen ligger under Stadsbyggnadsförvaltningen och vi är totalt 21 medarbetare som arbetar med trafiksäkerhetsfrågor, kollektivtrafik, trafikreglering och parkeringsservice. I och med att Eskilstuna växer och utvecklas som stad och vi befinner oss på en spännande utvecklingsresa där vi ser över våra rutiner och processer för att effektivisera och digitalisera samt ser över våra arbetssätt för att inte vara så sårbara vid eventuell frånvaro. Ett arbete som fortgår parallellt med vårt uppdrag.

På Trafikavdelningen är vi idag fyra och blir fem handläggare med dig som arbetar med färdtjänst, skolskjuts, riksfärdtjänst och parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Just nu befinner vi oss i en spännande utveckling då vi ställer om till ett mer automatiserat och digitalt arbetssätt. Vi som jobbar har lång erfarenhet av handläggning och vi delar våra erfarenheter och kunskaper med varandra. Periodvis har vi högt tryck särskilt vad gäller skolskjuts och riksfärdtjänst.

Vi har vårt kontor i Värjan, vilket ligger centralt i Eskilstuna, nära både tåg- och busstation.

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare utreder och analyserar du inkomna ärenden, inhämtar informationsunderlag och tar sedan beslut om rätten till förfrågan grundade i respektive lagrum. Du kommer sammanställa dokumentation där det tydligt framgår din motivation till beslut. I rollen ingår även att ta emot och hantera överklaganden samt även hantera yttranden till domstolar. Vi arbetar i dokumentationssystemet Viva.

I rollen har du kontakt med sökanden via mejl, telefon och även besök. Du kommer också att samverka med skola, vårdnadshavare samt utförare. Vi har ett nära samarbete med andra enheter inom förvaltningen och andra verksamheter inom Eskilstuna kommun.

Då du handlägger ärenden inom fyra olika områden arbetar du med ett flertal lagrum och regelverk som styr besluten och rätten till stöd.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• högskolexamen, minst en kandidatexamen som socionom eller en likvärdig examen enligt bedömning av arbetsgivaren
• mycket god svenska i både tal och skrift
• hög datamognad och van vid att arbeta med IT-verktyg dagligen.

Det är en stor fördel om du har:
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av att arbeta med några av följande lagrum skollagen, lag om färdtjänst, lag om riksfärdtjänst, trafikförordningen, sekretesslagen, kommunallagen, förvaltningslagen.

Om du har erfarenhet av att arbeta i ett dokumentationssystem som till exempel Viva och har skrivit underlag till domstolar är det meriterande men inte ett krav.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du kommer handlägga blandande ärenden där det kommer vara viktigt att du snabbt kan ställa om i tanken beroende på vilken fråga som ligger på ditt bord samtidigt som du har hög kapacitet på leverans. Med andra ord så trivs du när du har flera parallellt pågågående arbetsuppgifter. Samtidigt som du har förmågan att bemöta sökanden och samverkanspartner professionellt. Som person är du strukturerad, analytisk och snabb samtidigt som det du dokumenterar håller kvalitet. Du trivs med att arbeta självständigt men är prestigelös och vill tillhöra ett team där det är högt i takt. Som vi har beskrivit så befinner vi oss i en utvecklingsresa mot digitalisering så för att du ska trivas behöver du vilja vara aktivt deltagande i vår enhets utvecklingsarbete.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Bifoga utbildningsbetyg och utbildningsbevis med ansökan.
Stadsbyggnadsförvaltningen är en viktig del i tillväxtarbetet. Förvaltningen planerar, projekterar och bygger samt ansvarar för drift och underhåll av den offentliga miljön i Eskilstuna. Vi är totalt cirka 200 anställda.

Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Sammanfattning

Liknande jobb


6 maj 2024

Beredskapshandläggare

3 maj 2024

19 februari 2024

22 januari 2024