Hjälpmedelskonsulent, Hjälpmedelsservice, Karlstad

Arbetsbeskrivning

Landstinget i Värmland erbjuder hälso- och sjukvård och tandvård av allra högsta kvalitet. Tillsammans med våra patienter stärker vi folkhälsan och utvecklar hälso- och sjukvården så att den kan bidra till en livskvalitet i världsklass för Värmlands befolkning. Med cirka 7300 medarbetare är vi en av länets största arbetsgivare.

ARBETSUPPGIFTER
Hjälpmedelsservice är en specialistenhet för hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning inom främst rörelse-, kognitions- och kommunikationsområdet. Enheten ingår i område öppenvård.

Hjälpmedelsservice söker hjälpmedelskonsulent med inriktning främst mot barn och ungdomar med funktionsnedsättning i rörelseapparaten. Tjänsten är placerad på barnhjälpmedelscentralen som finns i samma hus som Barn- och ungdomshabiliteringen vid Centralsjukhuset i Karlstad.
Barnhjälpmedelscentralen är en enhet inom Hjälpmedelsservice med sex tjänster, varav två hjälpmedelskonsulenter. Arbetet sker på uppdrag av förskrivare, i första hand från barn- och ungdomshabiliteringen. Barnhjälpmedelscentralen hjälper till vid val av produkter, utprovning, anpassning och upp-följning samt ansvarar för inköp, lagerhållning, returer och service av hjälpmedel.

Som hjälpmedelskonsulent ger du förskrivare och brukare råd och stöd vid val av hjälpmedel. Arbetet omfattar utprovningar av hjälpmedel, information och utbildningar till förskrivare. I samverkan med andra konsulenter och förskrivare ansvaras för utvecklingsarbete, förskrivningskriterier, rutiner samt sortimentsarbete.
Konsultationerna sker på barnhjälpmedelscentralen men hembesök kan också förekomma. Du arbetar ofta tillsammans med andra yrkesgrupper och leverantörer.

KVALIFIKATIONER
Leg arbetsterapeut/leg fysioterapeut.

Hjälpmedelsservice söker dig som har:
- Erfarenhet och intresse av hjälpmedelsfrågor.
- Erfarenhet från arbete med barn/ungdomars behov av hjälpmedel vid funktionsnedsättning i rörelseapparaten.
- Erfarenhet och kunskap om avancerad sittproblematik.
- Tekniskt intresse.
- Datorvana och B-körkort.

Personliga egenskaper:
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du skall ha god social förmåga, då du har mycket kontakt med förskrivare, brukare och anhöriga. Arbetsuppgifterna kräver att du är bra på problemlösning, har en bra struktur i ditt sätt att arbeta, att du är flexibel och har förmåga att växla mellan olika hjälpmedelsområden. Kontakten sker i form av konsultation eller telefonrådgivning, vilket kräver att du är bra på att lyssna och analysera behoven för att kunna ge bra stöd.

ÖVRIGT
Inför anställning ska du som sökande kunna uppvisa ett utdrag från polisens belastningsregister som du lämnar till chefen i oöppnat kuvert.

Utdraget får inte vara äldre än ett år.

Du hittar blanketten på www.polisen.se "blankett för begäran om utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister §9".

Inför rekryteringsarbetet har Landstinget i Värmland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Roger Almén, verksamhetschef
054-61 71 81
Niklas Andersson, driftansvarig
054-61 71 45
Ingela Svensson, verksamhetsutvecklare
054-61 71 58

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Landstinget i Värmland, Hjälpmedelsservice Karlstad
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, upphör: Vikariat tom 2017-09-30.
  • Publicerat: 25 januari 2017

Besöksadress

65005 Karlstad
None

Postadress

Box 5081, Landstinget i Värmland
Karlstad, 65005

Liknande jobb


Hjälpmedelskonsulent

Hjälpmedelskonsulent

5 mars 2024

26 februari 2024

6 november 2023