Högskolearkivarie, arkivarie

Högskolearkivarie, arkivarie

Arbetsbeskrivning

Högskolearkivarie
Vill du vara den som leder, utför och driver bevarande- och informationsstrategiska frågor i en dynamisk organisation?
Är du dessutom pedagogisk, lösningsfokuserad, arkivarie och har förmågan att sätta arkivkrav i relation till verksamhetens behov? Då är du den vi söker!

Som högskolearkivarie har du huvudansvar för hur Chalmers driver arkivfrågor samt tolkar och implementerar lagstiftning och förordningar kopplade till området. Tjänsten är ett varierat uppdrag som innefattar att hantera strategiska frågor, leda och fördela arbete samt vara delaktig i det operativa och traditionella arkivariearbetet.

Information om avdelningen
Vi är idag fyra personer som arbetar i funktionen Arkiv och registratur och ger stöd till hela högskolans verksamhet i dialog med såväl ledningen som administratörer och handläggare i verksamheten. Vi är också Chalmers ansikte utåt då vi svarar på frågor om och lämnar ut allmänna handlingar till allmänheten och myndigheter. Vi tillhör Chalmers verksamhetsstöd och avdelningen Lednings- och högskolegemensamt stöd. Avdelningens uppdrag är att ge kontinuerligt stöd till såväl Chalmers ledning som hela högskolan inom våra expert- och ansvarsområden. Vi sitter i öppet aktivitetsbaserat kontorslandskap i nyrenoverade lokaler på campus Johanneberg.

Beskrivning av tjänsten
Alla i funktionen Arkiv och registratur tar gemensamt ansvar för alla arkiv- och dokumenthanteringsfrågor på lärosätet och gruppen hjälps naturligt åt vid behov och arbetstoppar. Som högskolearkivarie har du ett huvud- och samordningsansvar genom att du fungerar som ett stöd till övriga arkivarier och vår huvudregistrator och också gentemot andra kollegor inom Chalmers.

För oss är det viktigt att du har ett helhetsperspektiv och tänker strategiskt för att kunna se de långsiktiga konsekvenserna av beslut. Du har pedagogisk förmåga samt förståelse för olika verksamheters behov. Du ansvarar för gallringsutredningar med efterföljande beslut samt besvarar remisser inom arkivområdet. Som högskolearkivarie deltar du i olika verksamhetsprojekt där dina specialistkunskaper är viktiga. En stor del av arbetet sker riktat mot högskolans institutioner. Utbildning och information till högskolans medarbetare inom arkiv-, offentlighets- och sekretesslagstiftningen kommer också att vara viktiga delar av ditt arbete.

Du kommer att ansvara för att förvalta och driva utveckling för våra IT-system för digital arkivering, diarieföring och beslutsstöd och har i det arbetet såväl interna som externa kontakter.

I tjänsten ingår flertalet såväl interna som externa kontakter i vilka du har ett professionellt och serviceinriktat förhållningssätt. Du ansvarar exempelvis för vårt interna nätverk för institutionsregistratorer och det finns möjlighet att delta i nationella expertgrupper inom högskolesektorn kopplade till arkivfrågor. En del i jobbet för dig såväl som övriga i funktionen, är att arbeta med operativa arkivarieuppgifter, som att ta fram och lämna ut allmänna handlingar och ta emot och hjälpa besökare i vårt centralarkiv.

Tjänsten innehåller flera olika delar:
• Högskolearkivarie; ta fram gallringsbeslut, tar fram dokumenthandlingsplaner, beslut, prioritering, strategiskt och operativt arbete.

• Funktionsansvarig; semesterplanering, fördela arbete, bemanning, teamledare, språkrör.

• Förvaltningsledare gällande systemstöd för arkivering, diarieföring, beslutsstöd; tänka framåt, samarbeta, budgetera, utveckla, strategiskt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utbildning i arkivvetenskap om minst 60 hp.
Flera års erfarenhet av att arbeta som arkivarie.
Du har erfarenhet av, eller vill utvecklas till att vara gruppledare och driva arkivariefrågor internt och externt.
Du har mycket goda kunskaper i såväl svenska som engelska, samt lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Ytterligare utbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller motsvarande är meriterande, samt goda kunskaper inom GDPR och förvaltningsledarerfarenhet.

Som person gillar du att vara en ledare, är utåtriktad, pedagogisk och kan bemöta människor i olika roller. Tjänsten kräver en hög kvalitetsförmåga och att kunna prioritera mellan såväl olika arbetsuppgifter som behov och krav. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig. Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som vill utvecklas, växa tillsammans och ta sig an nya utmaningar. Vara aktiv i utvecklingsprocesser, leda och fördela arbete prestigelöst och samtidigt hugga i där det behövs.

Anställningsform
Tillsvidareanställning på heltid.

Sista ansökningsdag: 23 november, 2023

Vid frågor, vänligen kontakta
Enhetschef, Anna Lundgren, Lednings- och högskolegemensamt stöd
Email: anna.lundgren@chalmers.se

HR-partner, Anna Holmqvist Dahl
Email: anna.holmqvistdahl@chalmers.se

Avdelningschef, Malin Blomqvist
Email: malin.blomqvist@chalmers.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Tove Östberg

Leila Mekidiche
08-598 981 58
Per Östman
0736847137
Lovisa Kvam
0859898002
Sandra Jonsson
08-598 980 22
Annmarie Lund

Linda Josephson
08-598 980 00
Lena Wassen
0736847486
Zandra Briseid
08-59898006
Mary Cairns
0736847147

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Adecco Sweden AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 november 2023
  • Ansök senast: 23 november 2023

Besöksadress

Kungsgatan 60
None

Postadress

Kungsgatan 60
STOCKHOLM, 10224

Liknande jobb


25 mars 2024

22 mars 2024