Höörs kommun söker HR-specialister

Höörs kommun söker HR-specialister

Arbetsbeskrivning

Det har nu blivit officiellt att två kollegor under våren 2023 ska gå på föräldraledighet. Vi är såklart glada för deras skull men detta innebär att vi behöver förstärka vårt härliga team. Därför söker vi två nya kollegor för vikariat som kan komplettera vårt team med sitt engagemang, sin kunskap och kompetens!

Höör ligger mitt i Skåne, har goda tågförbindelser, vacker natur, 17 000 invånare och en stadig befolkningsökning. Med omkring 1400 anställda är Höörs kommun den största arbetsgivaren. Många av våra medarbetare pendlar hit.

Som medarbetare i Höörs kommun får du möjlighet att arbeta i en organisation som ständigt utvecklas. Vi sätter stort värde på bemötande och hjälps åt att skapa god arbetstrivsel genom en öppen och konstruktiv dialog, respekt och tolerans gentemot kollegor och medborgare. Hög serviceanda, professionalitet och engagemang utmärker vår organisation.

HR-enheten består av en HR-och kommunikationschef, 3 HR-specialister och en Löne- och förhandlingschef. Vi är ett tajt, sammansvetsat team, med stort driv och passion för arbetet vi utför. Vi delar upp våra arbetsområden efter våra kompetenser och hjälps åt utifrån verksamhetens behov. Förutom trevliga kollegor och spännande arbetsuppgifter erbjuder vi bland annat också friskvårdsbidrag, flextidsavtal samt möjlighet till fler semesterdagar.

ARBETSUPPGIFTER
HR-enheten erbjuder ett operativt och strategiskt stöd utifrån kommunens HR-processer och hjälper i förlängningen verksamheten att nå uppsatta mål. I din roll som HR-specialist stödjer du kommunens chefer inom hela HR-området, t.ex. arbetsrätt, lagar och avtal, rehabilitering, samverkan, lönebildning och arbetsmiljö. Du driver egna projekt, tar fram utbildningsmaterial och håller utbildningar för chefer, omvärldsbevakar samt föreslår utvecklade och nytänkande arbetssätt och rutiner inom ditt område.

Vikariat 1:
Du kommer framför allt arbeta med områdena rekrytering och rehabilitering där du vägleder cheferna genom våra olika riktlinjer och processer. Du genomför personlighetstester med verktyget Garuda för rekrytering av chefsbefattningar och nyckelpositioner. Du ger stöd och guidar genom lagar och avtal. Hantering av LAS ingår även i rollen.

Vikariat 2:
Du kommer att arbeta med områden som arbetsrättsfrågor, lagar, avtal och förhandlingar. Du driver egna processer samtidigt som du vägleder och stöttar våra chefer genom våra olika riktlinjer och processer. Du arbetar även med samverkan med arbetstagarorganisationer.

Självklart hjälps vi åt inom alla våra områden vid behov.
Ange gärna i din ansökan vilken av tjänsterna du finner mest intressant.

För att nå framgång i ovanstående behöver du vara en person som stimuleras av utmaningar och ansvar, samt tar initiativ till att förbättra, utveckla och effektivisera arbetet inom hela HR-området.

KVALIFIKATIONER
Vi välkomnar dig som har en akademisk examen inom HR-området. Du känner dig trygg med att tolka och tillämpa lagar och kollektivavtal. Det är en förutsättning att du har goda språkkunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Du har arbetat med Microsoft Office-paketet samt olika personalrelaterade IT-verktyg och stödsystem.

Vikariat 1
Du behöver ha tidigare erfarenhet från HR arbete och vi ser gärna att du tidigare arbetat med rekrytering. Vi ser det som meriterande om du dessutom har erfarenhet av arbete med rehabilitering men det finns också möjlighet att lära och utvecklas på plats.

Vikariat 2
Du behöver ha minst två års erfarenhet inom HR arbete. Har du erfarenhet från kommunal verksamhet ser vi det som meriterande. För att lyckas i rollen ska du ha tidigare erfarenhet av arbete med arbetsrättsliga processer, förhandlingar och upprättande av avtal. Du har även tidigare erfarenhet av samverkan med arbetstagarorganisationer.

Som person är du nyfiken, en doer som får saker och ting gjorda och arbetar strukturerat. Du är en lagspelare som gärna delar med dig av din kunskap och dina erfarenheter. Samtidigt är du trygg med att självständigt driva projekt och tycker om utvecklingsarbete som förbättrar processer.

För att lyckas i rollen ser vi att du har lätt för att etablera stabila och förtroendefulla relationer, du är lyhörd för chefernas behov och har en förmåga att på ett pedagogiskt sätt förmedla information. Du har en fallenhet för att strukturera ditt arbete där noggrannhet och god planeringsförmåga gör att du kan arbeta mot deadlines.

Är du intresserad av att arbeta på vår HR-enhet som präglas av arbetsglädje, engagemang samt professionalitet så är du välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga politiska beslut fattas samt att den inte behöver tas i anspråk för internt bruk.

Vi tillämpar löpande urval vilket innebär att vi kan kalla till intervju innan ansökningstiden har gått ut.

Som anställd i Höörs kommun har du friskvårdspeng som anställningsförmån, vidare tillämpar vi rökfri arbetstid.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Lars-Johan Rosvall
0413-281 25
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0413-28000
Utvecklingschef Peter Wollin
0413-28162
Projektledare, Destinationsnav MittSkåne Camilla Jönsson

Redovisningschef Elisabeth Steen Ekstedt
0413-281 15
Kommundirektör Michael Andersson
0413-281 60
Utbildningsansvarig Daniel Freij
0413-282 18
T.f. Operativt ansvarig Hörby/Höör Gert Ehlke
0415-378066
Stf. Räddningschef Joakim Ilmrud
0413-28226
Anna Landén
0413-28191

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Höörs kommun, Kommunledningskansli
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 oktober 2022
  • Ansök senast: 23 oktober 2022

Besöksadress

Södergatan 28 24321 HÖÖR
None

Postadress

None
HÖÖR, 24321

Liknande jobb


3 maj 2024